bestaat uit een aantal activiteiten: het plaatsen van het boorplatform, het boren van putten, het heien, het lozen van boorspoeling en boorgruis, het lozen van water, het lozen van sanitair afvalwater en productietesten. Daarvoor worden stand-by vessels gebruikt (Tamis et al., 2011: 113). Ook bij de productie van gas en olie wordt regelmatig gebruik gemaakt van stand-by vessels. 4.3.3 Ondersteuning bij bouw en onderhoud van offshore wind- molenparken Voor de Nederlandse kust liggen momenteel twee windparken. Het park Noordzeewind (van Shell en Nuon) en het park Q7 (van Eneco en Econcern). In de komende jaren is de kans groot dat het aantal windmolenparken op zee zal toenemen. In het Nationaal Waterplan zijn twee windenergiegebieden aangewezen, Borsele en IJmuiden. Naast deze twee windenergiegebieden heeft de regering in 2008 twee zoekgebieden aangewezen: Hollandse Kust en ten noorden van de Waddeneilanden. De regering wil in deze gebieden een aanzienlijk windvermogen realiseren: minimaal 1.000 MW ten noorden van de Waddeneilanden en 3.000 MW bij de kust tussen Hoek van Holland en Texel (NWEA, 2009). Energiebedrijf Eneco gaat vanaf eind 2013 een nieuw windmolenpark bouwen op de Noordzee, ongeveer 23 kilometer uit de kust bij Noordwijk. Het windenergiepark Q10 zal bestaan uit 43 windmolens en krijgt een capaciteit van minstens 130 Megawatt. In 2014 moet het park operationeel worden (Sanoma, 2011). Tijdens de bouwfase van een windmolenpark moet in het kader van de veiligheid continu een bewakingsboot (guard vessel) op locatie aanwezig zijn. Dit vaartuig kan andere schepen die te dichtbij komen waarschuwen en kan daartoe ook contact met de kustwacht opnemen (WEOM, 2006: 10). Bestaande Nederlandse kotters worden nagenoeg niet ingezet bij bijvoorbeeld de aanleg en bouw van windmolenparken en ook niet van boor- en olieplatforms op zee. Dat komt omdat de schepen er bij de bouw niet voor zijn uitgelegd. Er is te weinig werkruimte zowel aan dek als onderdeks. Benodigde materialen kunnen niet worden vervoerd of opgeslagen en accommodatie schiet algemeen tekort. De verbouwing van schepen is een te kostbare aangelegenheid. Daarnaast komen veel schepen wettelijk gezien niet meer in aanmerking voor inzet voor deze werkzaamheden, ook niet na verbouwing (persoonlijke communicatie met Roos en Demkes, 2012). 4.4 Klanten 4.4.1 Algemeen 25 Pagina 30

Pagina 32

Interactieve e-nieuwsbrief, deze flyer of vaktijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van digi PDF-en.

540 Lees publicatie 212Home


You need flash player to view this online publication