4.4.3 Eisen ten aanzien van een stand-by vessel voor redding uit zee Niet ieder schip is geschikt om op te treden als stand-by vessel. Een schip en zijn bemanning dat personen redt die vanaf een olie- of gasplatform in zee terecht zijn gekomen, moet naast eisen die voortvloeien uit de wetgeving, ook voldoen aan de volgende aanvullende eisen van de NOGEPA (2004):  De stand-by vessel moet over een reddingsplan beschikken dat aansluit op het noodplan van het olie- of gasplatform.  Het minimumaantal bemanningsleden is zeven voor een stand-by vessel op het Nederlands deel van het NCP.  De kapitein of stuurman heeft de cursus 'On Scene Coördinator' met goed gevolg afgesloten.  Twee bemanningsleden hebben een geldig certificaat 'Medical Care on Board'.  Ten minste twee andere bemanningsleden hebben een geldig certificaat 'Offshore Paramedic'.  Ten minste vier bemanningsleden (niet de kapitein) hebben een Fast Rescue Carrier certificaat dat door de STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) is erkend.  Ten minste een bemanningslid met een FRC Fast Rescue Carrier (Snelle Hulpverleningsboot) certificaat is bevoegd de radio-installatie van de FRC te bedienen.  De kapitein heeft ten minste veertig dagen als stuurman gewerkt op een stand-by vessel.  Ten minste twee andere bemanningsleden hebben ten minste veertig dagen gewerkt als bemanningslid op een stand-by vessel.  De bemanning moet als team zijn geoefend in het uitvoeren van reddingsacties vanaf de stand-by vessel.  De stand-by vessel voert ten minste eenmaal per week op locatie één of meer oefeningen uit. Het schip moet voorts aan een aantal ontwerp- en uitrustingseisen voldoen, waaronder:  Een lengte van ten minste 30 meter en een snelheid van ten minste 10 knopen kunnen halen.  Een obstakelvrije dekruimte aan beide zijden van het schip van minimaal drie meter.  Aan beide zijden voorzien van een klimnet waarmee personen vanuit zee aan boord kunnen komen.  Een reddingsnet met hijswerktuig of een systeem met mechanische beweegkracht om personen aan boord te halen.  Een bedienbaar man-overboord-alarm aanwezig.  Op de brug is een elektronische navigatie-uitrusting aanwezig. 27 Pagina 32

Pagina 34

Interactieve online folder, deze mailing of brochure is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van digi sportbladen.

540 Lees publicatie 212Home


You need flash player to view this online publication