4.4.3 Eisen ten aanzien van een stand-by vessel voor redding uit zee Niet ieder schip is geschikt om op te treden als stand-by vessel. Een schip en zijn bemanning dat personen redt die vanaf een olie- of gasplatform in zee terecht zijn gekomen, moet naast eisen die voortvloeien uit de wetgeving, ook voldoen aan de volgende aanvullende eisen van de NOGEPA (2004):  De stand-by vessel moet over een reddingsplan beschikken dat aansluit op het noodplan van het olie- of gasplatform.  Het minimumaantal bemanningsleden is zeven voor een stand-by vessel op het Nederlands deel van het NCP.  De kapitein of stuurman heeft de cursus 'On Scene Coördinator' met goed gevolg afgesloten.  Twee bemanningsleden hebben een geldig certificaat 'Medical Care on Board'.  Ten minste twee andere bemanningsleden hebben een geldig certificaat 'Offshore Paramedic'.  Ten minste vier bemanningsleden (niet de kapitein) hebben een Fast Rescue Carrier certificaat dat door de STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) is erkend.  Ten minste een bemanningslid met een FRC Fast Rescue Carrier (Snelle Hulpverleningsboot) certificaat is bevoegd de radio-installatie van de FRC te bedienen.  De kapitein heeft ten minste veertig dagen als stuurman gewerkt op een stand-by vessel.  Ten minste twee andere bemanningsleden hebben ten minste veertig dagen gewerkt als bemanningslid op een stand-by vessel.  De bemanning moet als team zijn geoefend in het uitvoeren van reddingsacties vanaf de stand-by vessel.  De stand-by vessel voert ten minste eenmaal per week op locatie één of meer oefeningen uit. Het schip moet voorts aan een aantal ontwerp- en uitrustingseisen voldoen, waaronder:  Een lengte van ten minste 30 meter en een snelheid van ten minste 10 knopen kunnen halen.  Een obstakelvrije dekruimte aan beide zijden van het schip van minimaal drie meter.  Aan beide zijden voorzien van een klimnet waarmee personen vanuit zee aan boord kunnen komen.  Een reddingsnet met hijswerktuig of een systeem met mechanische beweegkracht om personen aan boord te halen.  Een bedienbaar man-overboord-alarm aanwezig.  Op de brug is een elektronische navigatie-uitrusting aanwezig. 27 Pagina 32

Pagina 34

Heeft u een mailing, ipaper of digi lesboeken? Gebruik Online Touch: tijdschrift van pdf naar digitaal converteren.

540 Lees publicatie 212Home


You need flash player to view this online publication