3. Het verlenen van diensten aan de offshore-industrie. Hieronder valt onder andere ook het assisteren bij het bouwen en onderhouden van windmolens en olie- en gasplatforms op de Noordzee. Het vissersvaartuig kan hierbij bijvoorbeeld dienen als een werk platform. 4. Het schoonvissen van de zee. Hieronder wordt vooral verstaan het opvissen van plastics uit zee en dit naar een haven brengen en lossen. Het gaat zowel om plastics die op de bodem van de Noordzee liggen als om plastic afval dat drijft op het wateroppervlak. 5. Calamiteiten en rampenbestrijding. Hieronder valt onder andere het opruimen van olie die na een ramp in zee terecht is gekomen, maar ook het verlenen van assistentie bij, en het voorkomen van, ongelukken op zee. Voor het uitvoeren van (bio)marien en maritiem onderzoek, ondersteuning van vis- en zeewierkwekerijen op zee, het verlenen van eenvoudige diensten aan de offshoreindustrie en voor het schoonvissen van de Noordzee lijken de schepen van de kottervisserij geschikt. Voor bijvoorbeeld het opruimen van olie in de Noordzee ten gevolge van een ramp lijken kotters minder geschikt vanwege onder andere de beperkte manoeuvreerbaarheid van de schepen. 1.3 Ontwikkelingen in wettelijke eisen Een vissersvaartuig dat een andere activiteit dan visserij gaat uitoefenen, moet voldoen aan de vigerende wet- en regelgeving ten aanzien van de betreffende activiteit. Qua registratie valt een kotter dan in een andere categorie schepen dan voor de visserij, waarbij andere eisen voor vaartuigen gelden en dus ook een andere wet- en regelgeving. Voor het uitoefenen van activiteiten ten behoeve van (bio)marien- en maritiem onderzoek, vis- en zeewierkweekprojecten en voor schoonvisprojecten door kotters op de Noordzee gelden in principe geen of weinig andere wetten en regels dan die voor visserij. De activiteiten zijn aan visserij gerelateerd. Voor het verlenen van diensten aan de offshore-industrie en voor inzet bij calamiteiten en voor het bestrijden van rampen gelden wel veel andere wetten en regels voor kotters. In het algemeen voldoen de huidige kotters niet aan bijvoorbeeld de SOLAS-eisen. SOLAS staat voor het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (International Convention for the Safety of Life at Sea) en beschrijft aan welke eisen zeegaande schepen moeten voldoen op het gebied van constructie, uitrusting en bemanning, afhankelijk van het vaargebied. Communicatieapparatuur en veiligheidsmiddelen, zoals reddingssloepen en vlotten en brandbestrijdingsmiddelen, moeten voldoen aan de in het verdrag gestelde eisen. Sinds 1954 valt het SOLAS-verdrag onder de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). 9 Pagina 14

Pagina 16

Voor folders, online uitgaves en jaarverslagen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw nieuwsbrieven.

540 Lees publicatie 212Home


You need flash player to view this online publication