'Er is geen enkele Nederlandse kotter meer die gaat worden omgebouwd voor werkzaamheden voor de offshore want bijna alle kotters zijn ouder dan twintig jaar waardoor ze niet meer geschikt zijn voor die werkzaamheden.' (persoonlijke communicatie met Henk Groen, 2012). Tabel 3: Indicatie actieve vloot en aantal opvarenden van de zee- en kustvisserij in 2012. Sectoren Opvarenden (in fte) Kottervisserij 1.200 Grote zeevisserij Overige kleine zeevisserij Totaal zeevisserij Bron: Bedrijveninformatienet van het LEI. 1.2 Nevenactiviteiten voor de Nederlandse zeevisserij Voor dit onderzoek is gekeken naar de mogelijkheden voor verbreding van economische activiteiten op zee voor de kottersector. Bij de selectie van nevenactiviteiten zijn rentabiliteit en organisatorische en technische haalbaarheid voor de visserijondernemer als belangrijkste criteria gehanteerd. Voor zover mogelijk is ook gekeken naar wat haalbaar is voor bestaande kotters en voor nieuw te bouwen visserijschepen. Bestaande vissersvaartuigen kunnen voor bepaalde andere activiteiten dan visserij op zee niet voldoen aan wettelijke eisen hiervoor. Bij nieuw te bouwen schepen kan bij de layout ervan rekening worden gehouden om in de toekomst multipurpose te kunnen worden ingezet ('custom made' schepen). Nieuwbouw met behulp van modules (relatief makkelijk verwijderbare en plaatsbare componenten op en aan het schip) maken het schip multifunctioneel inzetbaar. Gedacht moet worden aan het kunnen plaatsen van container(s) aan boord met daarin apparatuur, onderzoeksmateriaal en dergelijke. Daarbij ook flexibiliteit met betrekking tot kranen en aansluitingen voor elektra en communicatie en een groot werkdek. Dit zijn zaken die tijdens de planning van toekomstige activiteiten (business plan) en de bouw van het schip al moeten worden bepaald in nauw contact met de toekomstige opdrachtgever(s). Afhankelijk van de wensen en eisen van de toekomstige klanten zal aan de lay-out van een schip invulling moeten worden gegeven. Dit vraagt om een langetermijnvisie voor een visserijbedrijf met nevenactiviteiten. Het ligt het meest voor de hand dat vissersschepen in Nederland zich richten op privaat en publiek marien en maritiem onderzoek en nearshoreactiviteiten (Ybema, 2011: 2). Aan de hand van de genoemde criteria is besloten om de aandacht te richten op de volgende nevenactiviteiten voor Nederlandse zeevissers: 1. Het verrichten van (bio)marien en maritiem onderzoek. 2. Het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van vis- en zeewierkweek op zee. 8 500 120 1.820 Aantal vaartuigen 300 12 188 500 Pagina 13
Pagina 15Scoor meer met een e-commerce shop in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden boeken online.
540 Lees publicatie 212Home