Conceptwijzer September 2012 Development Group, die op basis van businessmodellen zes potentieel winstgevende winkelconcepten bedacht. De nieuwe plattelandswinkel Jonge gezinnen uit de stad komen hier hun weekendboodschappen doen. Het is een familie-uitje. Kinderen kunnen er spelen. In de winkel kunnen ze leren. De gezonde winkel Bestemd voor klanten die bewust consumeren. In deze retail-formule staat goede informatieverstrekking centraal. De nieuwe buurtsuper Winkelier en buurtbewoners kennen elkaar. Het is een gezonde winkel, met verse producten die in houten kratjes worden gepresenteerd en worden verpakt in milieuvriendelijk zakken. De restaurantwinkel De Bourgondische mens komt genieten van gerechten, die in het restaurant worden klaargemaakt. Hij koopt de regionale producten in de supermarkt. De lifestyle ervaringswinkel Deze winkel biedt gemak en kwaliteit, en is gericht op een publiek dat efficiënt is, maar eisen aan voeding stelt. Boodschappen kunnen ook besteld worden. De mega shop-in-the-shop De voedingswinkel bevindt zich in een grote supermarkt of winkelcentrum. Op deze manier kan het grote publiek heel gemakkelijk streekproducten kopen. Het jawoord van de supermarkt De winkelformules waren gemaakt. InnovatieNetwerk ging op zoek naar marktpartijen om mee te denken om het concept in de praktijk te realiseren. Dit was een spannende fase. Zouden er partijen zijn die het lef hebben om deze supermarkten op te zetten? Belangstellenden konden de gehele winkelformule toepassen, maar het ook gedeeltelijk in de praktijk brengen. De kern van het concept moest wel overeind blijven: het aanbieden van goede producten uit de eigen regio, die duurzaam, gezond, lekker en eerlijk zijn. InnovatieNetwerk ontdekte dat de timing perfect was. Het concept sloot naadloos aan bij ondernemers die geloofden in de nieuwe supermarkt. Er ontstonden initiatieven die divers en veelbelovend zijn. Plus supermarkt Als er iemand is die geïnspireerd werd door Celebrate Food, dan is het Geert Benders wel. Hij las over het concept en dacht: dat wil ik ook. Benders is eigenaar plaatselijke kwaliteitsproducten te koop. Zoals de Limburgse vlaai van de bakker om de hoek. Het streekassortiment heeft Benders geen windeieren gelegd. De omzet van de afdeling Aardappelen, Groente en Fruit is de laatste jaren met ruim 12 procent gestegen. In 2008 werd zijn winkel uitgeroepen tot Beste Supermarkt van de provincie Limburg en tweede van Nederland. Gijs Van de 25 miljard euro omzet in de retail in Nederland, komt slechts een half procent uit streekproducten. Terwijl vijf procent mogelijk is. De cijfers zijn van Rogier van Arntz. De directeur van de Noord-Brabantse ontwikkelingsmaatschappij Agro&Co is van een Plus-supermarkt, hetgeen betekent dat hij een bedrag betaalt voor de formule en deel uit maakt van de coöperatie van 270 ondernemers. Dat kwam mooi uit. Hij nam contact op met StreekSelecties, een bedrijf dat onder de naam Gijs streekproducten koopt van boeren, bakkers, slagers en ambachtslieden. StreekSelecties heeft een contract om exclusief aan Plus-winkels te leveren. Inmiddels zijn in de winkel van Benders er van overtuigd dat alleen een supermarkt die markt kan bedienen. Agro&Co heeft daarom het bedrijf StreekSelecties opgezet, dat onder de merknaam Gijs een breed assortiment Hollandse streekproducten levert. Sinds 2009 wordt het merk Gijs exclusief aan Plus-supermarkten geleverd. Afspraak ligt tot 2015 vast. Er zijn 34 leveranciers die goed zijn voor 97 streekproducten. De formule is een groot succes. Klanten Pagina 2

Pagina 4

Voor magazines, online lesboeken en brochures zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw verenigingsbladen.

537 Lees publicatie 208Home


You need flash player to view this online publication