Conceptwijzer September 2012 Het concept Hoe kun je voeding, gezondheid en duurzaamheid bij elkaar brengen? Hoe kun je ervoor zorgen dat het publiek niet alleen interesse heeft voor verse en ambachtelijke levensmiddelen die beter zijn voor mens en milieu, maar dat deze producten ook gemakkelijk te verkrijgen zijn? Is er een en productie van de levensmiddelen. Het zou het mooiste zijn als in de organisatievorm het contact tussen consument en producent werd hersteld. Maar het moest bovenal een supermarkt zijn waar iedereen met plezier naar toe zou gaan. Boodschappen doen zou een feest worden: Celebrate Food. te verbeelden waar mensen graag naar toe gingen en alle zintuigen geprikkeld werden. De ontwerpen, foto’s en tekeningen werden gebundeld in een kleurrijk boek: Celebrate Food I. Op papier was de droom waargemaakt. Om het idee naar een volgend niveau te krijgen, moest een zakelijk ontwerp worden gemaakt. InnovatieNetwerk vroeg aan Marieke van Doorn, ontwerpster van winkels en restaurants van de Efteling, om twee formules te bedenken. Van Doorn ontwierp De Keuken: knus, nostalgisch, gezellig, waar je net zoals vroeger zo aanschuift. Lazuur werd het tweede ontwerp. Met een sfeer zoals op Portugese, Spaanse en Franse markten (‘mercados’), waar boeren en ambachtslieden hun streekproducten aanbieden. De uitstraling was positief: respect voor natuur, op een speelse manier gezond leven, bewustwording, een feest voor de zintuigen, ontmoetingsplek. Veel ondernemers vielen voor het visionaire Lazuur. retail-formule te bedenken waarbij ook sprake is van eerlijke handel en minder foodmiles? Het ging InnovatieNetwerk om een systeemverandering. Een omslag in het denken en doen van ondernemers en consumenten. De sleutel lag bij authentieke streekproducten. En zo ontstond het concept van de supermarkt van de toekomst. De schappen zouden zijn gevuld met gezonde streekproducten die geleverd worden door boeren, tuinders en ambachtslieden uit de directe omgeving. Het bedrijf zou aandacht hebben voor de hele keten en voor een eerlijkere verdeling van opbrengsten zodat de directe producenten er meer profijt van hebben. In deze winkel zouden consumenten op een ontspannen manier informatie krijgen over de herkomst De uitwerking Het concept lag er. De contouren van de supermarkt van de toekomst waren geschetst. InnovatieNetwerk vroeg daarop jonge ontwerpers in Europa om met al hun creativiteit en fantasie een supermarkt Economisch haalbaar Tegelijk speelde de vraag of die nieuwe supermarkt ook economisch haalbaar zou zijn. Is er een markt voor een winkel die duurzame, smakelijke en gezonde voeding aanbiedt aan een breed publiek? InnovatieNetwerk benaderde Michael Pullens van het bedrijf Strategic Pagina 1
Pagina 3Heeft u een reisgids, onlinekat of digitale onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: onderwijs magazine naar een online publicatie converteren.
537 Lees publicatie 208Home