Conceptwijzer September 2012 waarderen ook de informatie op de verpakking. Om de verbinding met de leverancier te leggen staat er bijvoorbeeld een foto van de boer op, die in een bijschrift uitlegt waarom er een haag rondom zijn boontjes staat. Wie wist er dat chips uit Zeeland nauwelijks hoeven te worden gezouten, omdat de aardappelen op zilte grond zijn geteeld. Als StreekSelecties op zoek is naar een nieuwe pruimenjam, verzamelt het bedrijf de lekkerste soorten die consumentenpanels mogen proeven. Vervolgens wordt met de winnaar gesproken of deze voor een grotere markt kan en wil produceren. Ook bekijkt StreekSelecties welke aanpassingen nodig zijn om aan de Gijs-criteria te voldoen. Als een nieuw product in de winkel ligt, mag het publiek altijd proeven. Marqt Quirijn Bolle had voor Ahold in de VS gewerkt, maar was uitgekeken op de doorsnee supermarkt. Het moest anders. In Meike Beeren vond hij zijn nieuwe businesspartner. Samen werkten ze aan een nieuwe supermarktformule: Marqt. Twee jaar waren ze bezig met onderzoek doen, plannen maken, locaties vinden, ict-systemen aanschaffen, personeel en leveranciers selecteren. De eerste winkel werd in 2008 geopend. Marqt verkoopt bijna alleen Nederlandse streekproducten, die op deze manier voor iedereen toegankelijk zijn. Maar het echte doel is om mensen duurzamer en ethisch verantwoord te laten eten. De buitenlandse producten zijn allemaal biologisch of fair trade. Bij Marqt is de klant koning. Consumenten bepalen het aanbod. De winkelformule slaat aan. Eind 2013 zullen er vijftien Marqten in Nederland zijn. InnovatieNetwerk als motor achter Lazuur Overal in Nederland verrijzen nieuwe supermarkten die mooie streekproducten bieden en de band tussen consument en producent herstellen. InnovatieNetwerk vond dat het nog een stap verder kon. Luuk Rövekamp van Marketeers met een Missie en Inno Kock van natuurvoedingswinkel Buys & Ko werden gevraagd om een nieuwe organisatiestructuur te bedenken. De opdracht resulteerde in een baanbrekend concept. Rövekamp en Kock bouwden voort op Lazuur, het ontwerp van Marieke van Doorn. Bij Lazuur stapt de klant een grote overdekte markt binnen waar het azuurblauw zorgt voor een heldere en zonnige sfeer. In deze ruimte presenteren diverse boeren, bakkers, kaasmakers, koffieleveranciers en ambachtslieden zelf hun producten die zoveel mogelijk uit de regio komen. In de winter vind je er pompoenen en in de zomer de frambozen. De producenten zijn preferred supplier, en zijn verzekerd van hun afzet. In het restaurant bereiden koks gerechten met de producten die in de supermarkt worden verkocht. Maar Lazuur biedt meer. De winkel is een knooppunt waar producenten en consumenten op een heel andere manier met elkaar om gaan. Een relatie die verder gaat dan een ontmoeting middels winkelen, het eten bereiden en nuttigen. Uniek is de innovatieve organisatievorm. Bij Lazuur zijn consumenten en producenten, via hun eigen coöperaties, mede-eigenaar van de supermarkt. De klanten en leveranciers leggen geld in, krijgen een aandeel in de winkel, en bepalen mede het assortiment en het beleid. De ‘marktmeester’ verzorgt de informatiestroom. Lazuur is werkelijk baanbrekend. De eerste vestiging wordt dit jaar geopend in Wageningen. Afscheid Voor InnovatieNetwerk is dit het moment om de verdere realisatie van het concept over te laten aan andere partijen. Het idee is niet meer weg te denken uit het winkellandschap. Er wordt gewerkt aan een nieuwe generatie van supermarkten, die staat voor: duurzaamheid, gezondheid, smaak, kwaliteit, authenticiteit, efficiency, informatie, verbinding, eerlijke handel. Het zaadje is geplant. Het oogsten laat InnovatieNetwerk met een gerust hart over aan de markt en de consument. Pagina 3

Pagina 1

Interactieve e-magazine, deze gids of artikel is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van edrukwerk.

537 Lees publicatie 208Home


You need flash player to view this online publication