kelen en het eigen vakmanschap te vergroten voor die andere rol: door ervaringen te delen en mensen aan te spreken op de eigen professie (woorden ‘leren’/’innoveren’ niet gebruiken). Voor hem zou het niet per-sé over innovatie hoeven gaan maar om ‘systeemdoorbraken’. 5) Terugkoppeling subgroepjes In subgroepjes is verder gediscussieerd over de mogelijke inhoud en vormgeving van een InnovatieCampus/Academie. Een selectie van de uitkomsten: • Creëer ‘een ontmoetingsplek voor passie’ om mensen die werken vanuit een maatschappelijke betrokkenheid bij elkaar te brengen. • De vraag is wel waarom mensen naar zoiets toe zouden willen komen als nog onduidelijk is wat de meerwaarde ervan is. Maar als Dan komt het leren van elkaar als vanzelf en ontstaan er mogelijk vormen van samenwerking. Vooral samenwerking is belangrijk om als intiatief aantrekkelijk te blijven. • Het moet gaan om het meerdere keren bijeenbrengen van projectleiders van ingewikkelde projecten, die ook mensen meenemen uit die er blijkt te zijn zal uiteindelijk de financiering geen probleem meer zijn: daar zorgen de deelnemers zelf voor. • Een stap verder zou zijn om niet alleen projectleiders als doelgroep te zien, maar hele organisaties waarbinnen deze projectleiders actief de organisaties die actief zijn in deze projecten. Wetenschappers, adviseurs en andere ‘masters’ staan hen tijdens deze bijeenkomsten ten dienste om te zorgen dat deze projecten op een betere manier verlopen. Het motto van deze bijeenkomsten zou moeten zijn: “samen effectiever produceren”. Een dergelijke opzet lijkt op die van het project ‘Oneindig Laagland’ van het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling. • Een kanttekening bij deze suggesties is dat als het om innovaties er altijd meerdere organisaties in het geding zijn, veelal cross sectoraal. 6) Laatste ronde: waar zit ieders passie bij het idee van een InnovatieCampus? Gertjan Fonk voelt een passie bij innovatiegerichte projecten gericht op maatschappelijke vraagstukken die echt een ommekeer teweegbrengen. Hij is nieuwsgierig hoe mensen dit voor elkaar gekregen hebben. Die passie zou hij willen delen met anderen met gelijke ervaringen. Voor hem is het voldoende als een InnovatieCampus de rol van uitwisseling van ervaringen kan bieden. Theo van Bruggen heeft er lol in om mensen te helpen om innovatieve projecten op te pakken en uit te voeren. Je hebt daarbij ook een gedeeld gevoel nodig van: ‘ik kan het niet zo goed. Wie wil mij helpen?’ Zou graag de uitdaging aan willen gaan om met provincie en Watergovernance een InnovatieCampus op te zetten. Het leren intrigeert Martien Dijkstra mateloos. Volgens hem moet er zijn. Zodat ook de mensen binnen organisaties met de projecten mee-innoveren, het vermogen ontwikkelen om zelf problemen op te lossen, vakmanschap en vaardigheden ontwikkelen en de neiging onderdrukken consultants/adviseurs van buiten in te huren of op cursus te gaan. Zodat leren binnen organisaties, en niet op een andere (cursus)plek een gewoonte wordt. 53 Pagina 62

Pagina 64

Interactieve digitale tijdschrift, deze editie of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van online magazines.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication