54 een verbinding komen tussen de manier waarop mensen persoonlijk leren en de verbinding met organisaties. Voor hem zijn vragen belangrijk als ‘Hoe ben je op lange termijn nog een aantrekkelijke werkgever?’ en ‘Hoe bind je mensen door het leuk te maken (met elkaar)?’ Kortom, hoe zet je leerprocessen in organisaties goed op. De InnovatieCamopus zou dit op kunnen pakken. Onno van Sandick spreekt als het gaat om de bijdrage aan een betere wereld liever van ‘verbeteringen’ dan van ‘veranderingen’. De InnovatieCampus/Academie zou daar een bijdrage aan moeten leveren. Niet los van allerlei organisaties zoals de NSOB of andere cursusaanbieders, maar in samenwerking met. Dat geldt ook voor het overheidsbeleid dat gericht is op het initiëren van grote veranderingsprocessen. De passie van Ronald Boot is het leggen van een relatie tussen het individuele leren (van de professional) en het leren als organisatie. Dat kan mogelijk door als organisatie wat verder vooruit te kijken. Voor Ab van Luin gaat passie het verschil maken. Zijn fascinatie zit bij ‘zelforganisatie’: het vermogen om andere dingen voor elkaar te krijgen zonder dat iemand eigenaar is. Maar zelforganisatie kan alleen iets worden met bezielde mensen. Er moet iets nieuws uitgevonden worden en dat kan alleen als we niet in bestaande hokjes en bestaande functies/functionarissen denken. De passie loopt bij Ger Vos weg als het gaat om “organisaties die moeten leren”. Dat leidt vaak tot traditionele modellen. Hij ziet als het onderscheidend vermogen van een InnovatieCampus/Academie juist de gerichtheid op individuen met passie, en niet op organisaties. Biedt deze mensen een ontmoetingsplaats en laat een ieder gebruik maken van elkaars netwerk. Mogelijk willen banken als ASN of Triodos of een instelling als de Postcodeloterij (mee)financieren. Productiviteit en rendement, die zijn de termen die je volgens Corné Nijburg nodig hebt in de marketing van het idee. Waarmee je individuen bindt met passie. Je moet voor dit netwerk van personen je niet richten op losse activiteiten maar op een palet van activiteiten. Een voorbeeld voor hem is de kennisonderneming binnen CUR-net geweest. Het regelmatig in gesprek gaan met collega’s heeft hem veel gebracht. Pagina 63

Pagina 65

Interactieve e-spaarprogramma, deze magazine of flyer is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van internet reclamefolders.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication