Samenwerken en innoveren • Hoe doe je dat op een effectieve manier? • Door (het) te leren  niet vertellen hoe je ’t moet doen, maar uitvinden hoe je ’t moet doen? 3) Reflectie op eerste ideeën Twee deelnemers geven hun eerste reactie op de eerste ideeën. Zo bepleit Ger Vos (directeur InnovatieNetwerk) het ontwikkelen van een bruisend leerarrangement. Hij heeft een haat – liefde verhouding met ‘leren’ maar vindt wel dat professionaliseren altijd nodig blijft. De vraag is daarbij dan wel: wat gaat zo’n leerarrangement opleveren? Wat hem energie geeft is als er sprake kan zijn van samenwerking. Die energie krijgt hij niet als het om louter ‘leren’ gaat. Dus hij is op zoek naar leerarrangementen waar de energie niet uit zakt en waar een goed evenwicht bestaat tussen ‘halen’ en ‘brengen’. Vos acht de keuze voor systeeminnovatie als bron van leren geen verstandige keuze. Je krijgt namelijk gelijk discussie over wat zo’n systeeminnovatie nu wel of niet is. Je moet sowieso uitkijken met moeilijke termen. Een andere vraag die hem bezighield wat of het nu moet gaan om persoonlijke ontwikkeling van mensen op het terrein van verandering of innovatieprocessen of om een beter innovatiemanagement in het algemeen. In dit verband mist hij ook de plek van de psychologie in dit traject. Tot slot vraagt hij zich of er, gezien de nieuwe wind die binnen het innovatiebeleid waait, dit idee voldoende ruimte kan krijgen. Hij betwijfelt dat. Ab van Luin (Nederland Boven Water ) heeft eerst de betekenis van de term Campus opgezocht: woningen voor studenten en docenten / plek van waarden – voor meesters en bijna-meesters. Voor hemzelf staat de term voor ‘ruimte maken om goed te innoveren’. Zoiets stelt hoge eisen aan de Campus. Wat hij mist in het idee is het object van innovatie: wat gaan we innoveren? En wat is de gerichtheid? Staan sociale processen of artefacten centraal? Hij vindt dat meer helderheid nodig is over de opvattingen over innovatie en leerprocessen. Beide begrippen worden nu door elkaar gebruikt en dat vindt hij verwarrend. Hij vraagt zich ook af wat nu een goede manier van leren is? Van Luin denkt dat het idee op dit moment niet in goede aarde vallen, zeker niet bij de overheid. Mogelijk is er meer financiële ruimte bij bedrijven dan bij overheden. Daarbij vindt hij het idee kwetsbaar: het zal moeilijk zijn om het in leven te houden. Hij ziet ook grote risico’s: ’t is van niemand en er wordt weinig in geproduceerd. Hij vraagt zich af of bedrijven in zoiets zouden willen investeren? Aan de andere kant ziet hij wel voorbeelden van bedrijven (zoals DSM) die nadenken over innovatieprocessen en de consequenties voor mensen. 4) Eerste discussieronde Jord Neuteboom heeft grote interesse in zo’n voorziening. Hij ziet een behoefte aan de uitwisseling van ervaringen met mensen die ook bezig zijn met grote veranderingen. Het uitwisselen van innovatie-ervaringen 51 Pagina 60

Pagina 62

Interactieve internet magazine, deze verenigingsblad of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van web tijdschriften.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication