50 Doel van de Klankbordgroep • Bereidheid tot participatie?? • Reflectie op onze ideeën; • Adviezen voor vervolgacties InnovatieCampus/Academie meedenken over organisatievormen; 2) Achtergrond InnovatieCampus/Academie – presentatie Marc Coenders Aan de hand van een Power Point presentatie (zie bijlage 2) benoemt Marc Coenders enkele elementen. Bron van zijn denkbeelden komen uit de publicatie: Planning with Complexity: An Introduction to Collaborative Rationality for Public Policy (Innes &Booher 2010). Uitgangspunten: • Lineaire formele processen worden vervangen door non-lineaire sociaal-geconstrueerde processen. • Wetenschappelijke kennis is niet langer de enige waarheid, ook lokale kennis wordt als waardevol ervaren. • Nieuwe vormen van redeneren doen hun intrede; simulatie, dialoog, scenariodenken, verhalen vertellen Conclusie: samenwerkingsprocessen zijn processen van continu leren. Wat is de kern van de InnovatieCampus? De plaats waar je ‘een jaar lang leren’ kunt krijgen waarmee je je eigen innovatief concept of samenwerkingsproces verder brengt. Wat is er nieuw? Leren heeft binnen de IC een strategische betekenis. Een sociale leerstrategie gaat uit van het bij elkaar brengen van mensen met vergelijkbare vraagstukken, of mensen die tegen vergelijkbare blokkades aanlopen. Kennis is een van de middelen om vervolgens tot doorbraken te komen. Waar lijkt het op? Het lijkt op de tuinbouwcoöperaties van vroeger. Je brengt boeren bij elkaar die iets vergelijkbaars moeten doen zoals sorteren van komkommers of tomaten. Door dat samen te organiseren kun je qua machines en arbeid efficiënter werken. Bij de InnovatieCampus breng je innovatieprofessionals/projectleiders <uit diverse sectoren en over diverse organisaties heen> samen om op die manier een grotere oplossingsruimte te creëren met een breder palet aan aanpakken die bovendien door de verzamelde groep mensen verder worden ontwikkeld. Innovatieprocessen krijgen op die manier van binnenuit meer methodische structuur; een design rationale. Wat is de volgende stap? De vraag is of er een onderneming van te maken is die aantrekkelijk is voor en gezien wordt door innovatieprofessionals? Vraag daarbij is dan: wat is een mogelijk verdienmodel?Vandaar de metafoor van een Campus; een verzameling van min of meer losse expertises die de kans op interessante ontmoetingen vergroot. Maar hoe operationaliseer je deze metafoor naar een laagdrempelige organisatie? Pagina 59

Pagina 61

Heeft u een drukwerk, i paper of online onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: cursus digitaal bladerbaar publiceren.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication