De vaardigheden hebben vooral betrekking op het zoeken, vinden of genereren van innovatieve ideeën (creativiteit, divergeren), het selecteren, het ontwerpen van een innovatief concept of product, het aansturen van een proces met meerdere partijen, het inhuren of inkopen van kennis en het betrekken van (nieuwe) partijen of het vormgeven van een proces gericht op verdere ontwikkeling en verspreiding van een innovatief concept. De leerbehoeften liggen hier dus vooral bij de inhoud van een innovatie, m.n. de behoefte aan diverse soorten kennis over object en context van een bepaalde innovatie. Maar het kan ook gaan om het zoeken en vinden van (nieuwe) partijen en personen die een bepaalde innovatie kunnen ondersteunen. Het is aan de innovatieprofessional die het innovatieproces in gang zet, al deze vormen van kennis en/of vaardigheden in het innovatieproces te brengen, of te laten inbrengen. Het leren in en over het innovatieproces In een innovatieproces zijn de innovatieprofessional en de andere partijen die meedoen in dit proces vooral georiënteerd op de inhoud en het realiseren van een innovatief concept in de praktijk. Zij zullen als vanzelf in de diverse fasen of ruimtes voortdurend leren door te reflecteren op de behaalde tussenresultaten en van daaruit nieuwe routes inslaan of nieuwe kennis inbrengen of (laten) ontwikkelen. Voor het leren over het proces, of beter gezegd de deelprocessen in de diverse fasen, is veelal minder aandacht. Toch kan daaraan bij degene die zich hiervoor verantwoordelijk voelt, behoefte ontstaan. Bijvoorbeeld als het proces stokt of er een gevoel bestaat dat het beter of anders kan. In sommige gevallen organiseert hij deze reflectie en advisering in een innovatieproces zelf. Ofwel met de partners in dat proces, ofwel met buitenstaanders. Zo kan bijvoorbeeld een leerprofessional worden ingevlogen die een tijdje meekijkt en meedenkt om vanuit een frisse blik met adviezen voor het vervolg te komen. Maar innovatieprofessionals die betrokken zijn in verschillende innovatieprocessen kunnen ook in een Community of Practice hun ervaringen delen en elkaar ondersteunen en adviseren. Drie typen leerbehoeften en soorten van activiteiten die daarop inspelen Uit de voorgaande 2 paragrafen zijn diverse typen van leerbehoeften van de innovatieprofessional te onderscheiden: 1. In de ontwikkelruimte wil hij dat partijen, verbonden met een innovatief concept, het concept met elkaar verder (laten) ontwikkelen. Hij zoekt daarvoor nieuwe invalshoeken en nieuwe wegen; 2. In de tussenruimte wil hij dat nieuwe, nog niet betrokken partijen, zich verbinden met een innovatief concept (bijvoorbeeld voor het realiseren van een eerste pilot of t.b.v. de doorontwikkeling en verspreiding); 37 3. Maar het kan ook zijn dat hij nieuwe inzichten wil opdoen over en of zich wil verdiepen in het gevolgde of nog te volgen innovatieproces, ongeacht de fase of ruimte waarin het innovatieproces zich bevindt. Pagina 46

Pagina 48

Voor nieuwsbrieven, online mailings en catalogi zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw boeken.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication