38 Deze behoeften kunnen op diverse manieren worden vervuld/bediend. We geven hier wat voorbeelden van soorten van activiteiten: • Netwerkpartijen in de ontwikkelruimte krachtiger van en met elkaar laten leren Voor het welslagen van een systeeminnovatie is een krachtig netwerk of consortium heel belangrijk. De (maatschappelijke) opgave is dusdanig complex dat niet één partij deze kan overzien en kan oplossen. Reeds in de ontwikkelruimte leren de afzonderlijke personen en partijen als vanzelf over het object van innovatie, van elkaar en van de benodigde contextuele factoren en actoren die bepalend zijn voor het al of niet welslagen. De oriëntatie van dit soort netwerken is in deze fase vooral gericht op de inhoud van een concept, en veel minder op elkaar en op het proces van samenwerking. Toch zijn dit cruciale bestanddelen. De projectleider en/of netwerkpartijen kunnen bij de InnovatieCampus terecht om juist dit te leren faciliteren. Leerprofessionals met ervaring in Innovatieprocessen kunnen hen ten dienste staan in het verder brengen van het innovatieproces door het versterken van het leerproces in het bestaande netwerk of consortium. • Doorontwikkeling in de tussenruimte Voor doorontwikkeling van een concept is verbreding van een netwerk of consortium cruciaal. Dit betekent dat nieuwe partijen of personen, nog niet eerder betrokken in een bepaald innovatietraject, ervan kennis nemen met het oog op het verder brengen ervan. Hier kan de InnovatieCampus voorzien in het organiseren van bijeenkomsten waarin dit plaatsvindt. Een voorbeeld is het organiseren van de Praktijkkring Knooperf geweest, waarin wethouders van andere gemeenten en gedeputeerden van andere provincies op de hoogte werden gebracht van de pilot Knooperven in Tubbergen. En waarin andere gemeenten hun mogelijke toepassing van het gedachtegoed van dit concept aan de andere deelnemers ter reflectie voorlegden. Een facilitator bereidde de bijeenkomsten inhoudelijk en organisatorisch voor. Een leerprofessional hielp de facilitator hierbij en reflecteerde met de deelnemers op de bijeenkomsten ten einde het (leer) proces steeds te verbeteren. Er zijn op het gebied van leren over gebiedsontwikkeling meerdere voorbeelden te noemen. • Verdieping van inzichten over innovatieprocessen in het algemeen Het delen van innovatie-ervaringen, het signaleren van innovatiethema’s en het inbrengen van wetenschappelijke inzichten over innovaties/innovatieprocessen, kan een derde behoefte zijn. Het zullen vooral innovatieprofessionals zijn die aan dit leren op meta-niveau behoefte kunnen hebben. Wat de InnovatieCampus hier kan doen is het bij elkaar brengen van innovatie-ervaringen en inzichten uit diverse sectoren en domeinen. Door ervaringen te (laten) toelichten, deze te delen, daar wetenschappelijke reflectie op laten plegen. Diverse werkvormen zijn mogelijk. De InnovatieCampus fungeert hier als ontmoetingsplek voor innovatieprofessionals die op diverse terreinen, domeinen of binnen sectoren actief zijn, al of niet in combinatie met mensen uit de (innovatie)wetenschap. Pagina 47

Pagina 49

Heeft u een relatiemagazine, modernmedia of digi-vakbladen? Gebruik Online Touch: reisgids digitaal bladerbaar maken.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication