28 worden aangepakt. De InnovatieAcademie richt zich op dergelijke leerprocessen in de praktijk, die in zekere zin hun eigen weg gaan. Het inpassen van kennis uit onderzoek alsmede het benutten van lokaal aanwezig vakmanschap is uiteraard altijd aan de orde. Maar in een complex project of programma, is het een uitdaging om vanuit relatief onsamenhangende ideeën en verschillende belangen tot nieuwe concepten en praktische realisaties te komen. In dat opzicht begint het leren altijd opnieuw. De InnovatieAcademie is primair gericht op het leren in relatie tot het ontwikkelen van innovatief vermogen in de praktijk. Daarbij is de inbreng van expertise van buiten nog steeds aan de orde. echter, die expertise is tevens een middel om tot eigen ontwikkeling te komen en niet dé oplossing voor een probleem. Ook de InnovatieAcademie kent meerdere stakeholders met ieder eigen belangen. Het advies ten aanzien van de realisatie van de InnovatieAcademie is daarom in drie richtingen geformuleerd: • Netwerkorganisaties (partijen die primair gericht zijn op innovaties/ systeemdoorbraken) • Overheidsinstanties (partijen die primair gericht zijn op beleid) • Adviesbureaus (partijen die primair gericht op project-/procesbegeleiding). In onderstaand overzicht zijn de adviezen voor deze verschillende organisaties uitgesplitst. Deze adviezen zullen in samenspraak met deze soorten organisaties nader gespecificeerd moeten worden. • de vooronderstellingen/belemmeringen met betrekking tot de transfer van kennis; • de productie van de toekomst en de strategische rol van leren; De InnovatieAcademie is geen kenniscentrum dat ergens ondergebracht kan worden. Het is een ondernemende partij die in staat is de noodzakelijke ontdekkingen te faciliteren die door mensen in de praktijk zelf gedaan moeten worden. De InnovatieAcademie ontwikkelt daarnaast een eigen onderzoekslijn waarin onder meer de volgende thema’s aan de orde zijn: • de relatie tussen horizontale netwerkstructuren en hierarchische organisaties; • de toepassing van nieuwe inzichten uit de sociale leertheorie en netwerktheorie; 5.2 Netwerkorganisaties Een netwerkorganisatie is een strategisch knooppunt met een bepaalde opdracht die de direct betrokkenen zelf hebben geformuleerd of is meegegeven door de moederorganisaties/partners die haar in het leven hebben geroepen. Een netwerkorganisatie voegt waarde toe door continu nieuwe verbindingen te leggen en projecten te initiëren of daarin te participeren op een manier die bijdraagt aan hun opdracht. In deze verkenning zijn het Water Governance Center, • de schijnbare tegenstelling tussen formele en informele leervormen. Pagina 37

Pagina 39

Scoor meer met een online winkel in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogi online.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication