5. Advies 27 In hoeverre zijn professionals en organisaties in staat tot het realiseren van duurzame ontwikkelingen en systeeminnovaties? Als die vraag een issue is, dan komt de InnovatieAcademie in beeld. Het advies aan geïnteresseerden luidt kortweg om een aantal experimenten/pilots op te zetten met de doelstellingen van de InnovatieAcademie als doorkijk. Dit betekent ook dat bestaande projecten of programma’s in aanmerking komen, mits de strategische leerdimensie extra aandacht krijgt of kan krijgen en er een behoefte is aan lerend organiseren. Op die manier krijgt het globaal ontwerp zoals geschetst in het vorige hoofdstuk zijn uitwerking in de praktijk en de InnovatieAcademie een eigen profiel. 5.1 Algemeen Leren in grote projecten, over projecten en organisaties heen is actueler dan ooit9. Het gaat daarbij vooral om het organiseren van het leren in complexe samenwerkingsverbanden (en niet alleen het proclameren van de lerende organisatie). De organisatie is niet altijd de eenheid van leren. De beoogde ambitie of innovatie die men met elkaar nastreeft raakt vaak meerdere organisaties. Daarbij is leren in de praktijk en op allerlei niveaus een middel om te komen tot de productie van kennis die nodig is voor een goed resultaat. Kennisproductiviteit en leren zijn uitwisselbare begrippen en ze berusten op het ‘zelf doen’ oftewel goed verankerd eigenaarschap over de vernieuwing. Je kunt niet voor een ander leren, net zoals je een ander niet kunt veranderen10. Vandaar dat complexe opgaven om een leeromgeving vragen waarin zowel inhoudelijke als procesmatige vraagstukken door de betrokkenen zelf 9 Boisot, Max, Markus Nordberg, Saïd Yami, Bertrand Nicquevert (eds.) 2011. Collisions and Collaboration: The Organization of Learning in the ATLAS Experiment at the LHC. 10 Wierdsma A.F.M., & Swieringa J. (2002). Lerend organiseren: als meer van hetzelfde niet meer helpt. Groningen: Stenfert Kroese. Pagina 36
Pagina 38Heeft u een vaktijdschrift, page gangster of online archief? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus online bladerbaar maken.
532 Lees publicatie 205Home