NederlandBovenWater en het InnovatieNetwerk als voorbeelden van netwerkorganisaties meegenomen. Kern advies: Pilot richten op: Bouw het concept van de InnovatieAcademie uit ten behoeve van strategische leerprocessen rond innovaties die een eerste ontwikkelfase hebben gekend • Het bewijzen van toegevoegde waarde van sociale netwerkstrategieën/sociaal instrumentarium in vernieuwende projecten • Het organiseren van leren over projecten met vergelijkbare doelstellingen Resultaat/doelen: • De koppeling tussen leren in professionele netwerken (individueel) en het innovatief vermogen op organisatieniveau (collectief) • Inzicht in strategische leerprocessen in netwerken/consortia • Bruikbaar sociaal instrumentarium 5.3 Overheidsinstanties Overheidsinstanties (departementen, provincies, grotere gemeenten en beleidsuitvoerende instellingen) richten zich op maatschappelijke doelstellingen of randvoorwaarden voor bepaalde ontwikkelingen. In het verleden waren bijvoorbeeld subsidies een belangrijk middel om partijen in een bepaalde richting te bewegen. Op dit moment is er meer ruimte voor een generiek beleid waarin het veld of de marktpartijen zelf bepalen hoe aan deze doelstellingen of randvoorwaarden te voldoen. De initiatiefkracht van burgers en ondernemers wordt gestimuleerd en belemmeringen (bijvoorbeeld regels en procedures) worden weggenomen. In deze verkenning zijn de provincie Utrecht en AgentschapNL betrokken als voorbeelden van overheidsinstanties. Kern advies: Pilot richten op: Laat partijen een grotere rol spelen in het formuleren en onderhouden van beleid door zelf een andere rol te spelen • Het onderzoek naar leersystemen rond duurzaamheidsagenda’s en ambities • Het ontdekken van de nieuwe rol van de overheid; niet teruggetrokken, maar wat dan wel? Resultaat/doelen: • Regionale samenwerking • Betrekken van kennisinstituten in dienst van de praktijk • Inzicht in de dynamiek en initiatiefkracht van de samenleving • Meer Modus 211 onderzoek met de praktijk 5.4 Adviesorganisaties Adviesorganisaties (van de grote bureaus tot de zelfstandig opererende adviseurs) richten zich veelal op de processen. Vaak wordt daarbij ook inhoudelijke of bestuurlijke expertise ingebracht. In uiteenlopende kennis- en innovatieprogramma’s (ICES-Kis, AgentschapNL) komt naar voren dat het vooral ondernemende groepen en consortia zijn die het verschil maken. Er is een nieuw type adviseur opgestaan die gericht is op het stimuleren van creativiteit en ondernemendheid bij de 11 Gibbons M., Limoges C., Nowotny H., Schwartzman S., Scott, P., & Trow, M. (2005). The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies (8th reprint). London: Sage Publications. Edelenbos, J. (2005) Kennisontwikkeling als co-evolutionair proces. De ‘adaptive walk’ van de bestuurskundig onderzoeker. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam. 29 Pagina 38
Pagina 40Interactieve espaarprogramma, deze magazine of jaarverslag is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van web lesmateriaal.
532 Lees publicatie 205Home