24 De InnovatieAcademie is geen nieuw concept voor de lerende organisatie. Het stelt de organisatie als zodanig ook niet centraal maar wel de innovatieprocessen (waarin netwerken van diverse organisaties betrokken zijn). Lerende organisatie De organisatie is focuspunt Verbinden van niveaus Begrijpen van het systeem waar men onderdeel van is Een ‘ding’ van het management; verticaal geïnitieerd Gericht op effectiever opereren, betere ketenpartner zijn, etc. InnovatieAcademie Het netwerken van organisaties is focuspunt Verbinden van belangen Begrijpen van de complexiteit om processen voort te laten gaan Formaliseren van kennisoverdracht en leren Bevorderen van sociaal kapitaal en informele leerprocessen (leren zelf doen) Horizontaal netwerk; managers zijn gewoon professionals die iets willen Gericht op duurzame verandering en baanbrekende innovaties 4.4 De InnovatieAcademie als community of practice Er is behoefte aan praktische ondersteuning bij het meer lerend maken van samenwerkingen en het vormgeven van leeromgevingen rond een geslaagd pilotproject. De missie van de InnovatieAcademie is om uiteenlopende professionals die in innovatieve projecten actief zijn te leren hoe ze dit zelf moeten doen. De InnovatieAcademie biedt hen in eerste instantie de hulp om vanuit een initiatief op gang te komen, maar om de waarde van leren ten volle te benutten (in alle opeenvolgende gradaties) zijn bewezen aanpakken nodig. Door te participeren in een InnovatieAcademie worden klanten mede-eigenaar van de opgebouwde kennis over het vormgeven en faciliteren van netwerkleerprocessen. De InnovatieAcademie is geen pool van procesbegeleiders, maar een gezelschap van innovatieprofessionals en beleidsmakers die hun kennis op het gebied van leren en innoveren delen. Dat gebeurt soms door een snel advies, dan weer door het combineren van bestaande aanpakken of het samen reflecteren op een casus. Op die manier ontwikkelen de deelnemende organisaties een vermogen tot leren dat virtueel veel groter is dan ze zelf direct tot hun beschikking hebben. De klant verwerft specifieke proceskennis en ontwikkelt leerexpertise en beschikt daarmee over de benodigde werkvormen en het sociaal instrumentarium om baanbrekend te innoveren. Dit gaat altijd via de participatie van individuele professionals en veelal via directe overdracht. Allerlei informatiebestanden zijn hulpmiddelen om snel de eerste stappen te kunnen zetten. De verkenning van de InnovatieAcademie heeft duidelijk gemaakt dat de behoefte van klanten niet ligt bij het tot stand brengen van één landelijk kenniscentrum. De InnovatieAcademie is een community van mensen die inziet dat de soorten leerprocessen grote overeenkomsten vertonen maar inhoudelijk sterk uiteenlopen. Het uiteindelijke doel is Pagina 33

Pagina 35

Interactieve digi brochure, deze artikel of boek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van online catalogi.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication