Voor elk probleem is er wel een adviesbureau te vinden dat er een oplossing voor bedenkt. Maar die oplossing staat op papier en moet dan in praktijk worden gebracht. Daarvoor is het nodig dat mensen openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en nieuwe kennis en oplossingen, maar ook dat ze weten hoe daarmee om te gaan. Professionele ontwikkeling op individueel niveau (en op organisatieniveau) is daarvoor nodig. Opleidingen dragen bij aan de individuele ontwikkeling van mensen, maar lukt het iemand die nieuw verworven kennis en vaardigheden in te zetten? Soms werkt de eigen organisatie daar niet aan mee! Kennis uit onderzoek, kant-en-klare oplossingen en professionele ontwikkeling vormen de basis voor het in praktijk brengen van ambities. Maar wat ontbreekt is vaak het op een originele manier verweven van deze inbreng en de optimale inzet ervan bewerkstelligen door het leren te organiseren. Als we kijken naar de leerbehoeften van het eerste klantsegment dan is de inzet om met hen sociale leerprocessen vorm te geven waardoor beschikbare kennis, oplossingen en professionele ontwikkeling leiden tot betere projecten en om tot doorbraken te komen. In genoemde innovatieprojecten positioneert de InnovatieAcademie zich op het kruispunt van bestaande partijen en voegt daar de leerexpertise aan toe om in dynamische en complexe samenwerkingen tot innovatie te komen. Door net zo lang belangen aan elkaar te knopen opdat integraliteit en duurzaamheid geen papieren exercitie blijven maar in de praktijk zichtbaar worden. 4.3 Het verschil met de lerende organisatie: leren zelf doen Hoewel een provincie in eerste instantie niet direct geïnteresseerd is in het Water Governance Center of het InnovatieNetwerk als zodanig, hebben ze elkaar soms nodig rond bijvoorbeeld gebiedsontwikkeling. De verbinding ontstaat dan op de inhoud. Een uitwisseling over samenwerken en (sociale) leerprocessen ligt niet meteen voor de hand. De InnovatieAcademie wil op die leerdimensie een slag maken door een faciliteit te realiseren waar men die kennis over sociale leerstrategieën vindt in bruikbare vorm en samen verder ontwikkelt. Dit kan alleen als beoogde klanten co-producenten van die kennis zijn. Die kennis doet men in eerste instantie zelf op tijdens de innovatiegerichte projecten waarin het sociaal leren nader vormt krijgt. In interactie met andere organisaties die innovatiegerichte projecten verrichten kunnen we (vormen van) het sociale leren op een hoger plan krijgen. Door ervaringen uit te wisselen, daarmee tot nieuwe inzichten te komen en die weer toe te passen in de ‘eigen’ innovatie gerichte projecten. 23 Pagina 32

Pagina 34

Heeft u een vakblad, modernmedia of eflyers? Gebruik Online Touch: archief online bladerbaar op uw website plaatsen.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication