22 4.2 Behoeften van het eerste klantsegment Het eerste klantsegment kenmerkt zich door een toenemende focus op duurzaamheid, integraliteit in beleid en veranderprocessen. De behoeften zijn globaal geïnventariseerd vanuit de missie van een drietal organisaties en weergegeven in onderstaande tabel. InnovatieNetwerk Missie InnovatieNetwerk ontwikkelt grensverleggende innovaties in landbouw, agribusiness, voeding en groene ruimte en draagt er aan bij dat die door belanghebbenden in de praktijk worden gebracht Behoeften • Overdragen van veelbelovende concepten naar diverse praktijken. • Stap/sprong maken naar de realisatie van baanbrekende innovatie Water Governance Center Het WGC brengt partijen bij elkaar zodat die samen de rol van water governance voor de samenleving sterker invullen Provincie - Utrecht2040 Op weg naar 2040 streven de provincie Utrecht en haar netwerkpartners naar een duurzaam Utrecht en het behoud van aantrekkingskracht van de regio: een ontmoetingspunt van kennis en creativiteit, met een rijke cultuur in een aantrekkelijk landschap. • Aanbrengen van een leeromgeving rond een pilotproject. • Bijdragen aan het meer innovatieminded maken van professionals. • Agenderen en een goede plaats geven van water issues in Ruimtelijke Ordening. • Versterken van lopende projecten op het gebied van water governance. • Verduurzamen van investeringen met betrekking tot water. • Veranderen van bestaande instituties (RWS, Waterschappen, etc.) opdat ze ander ‘gedrag’ vertonen. • Aanbrengen van een leeromgeving rond een kansrijk project voor Utrecht2040 • Faciliteren opdat ‘het’ uit het netwerk/samenleving voortkomt. (gebeurt toch al?) ’t Gaat vooral om het ‘oppakken’ en verder dragen van initiatieven door de provincie • Productief verbinden tussen wat het bestuur wil en wat uitvoerende professionals bij de provincie willen • Versterken mentaal eigenaarschap • Vormen van meer generalisten bij de provincie Op basis van deze globale inventarisatie wordt duidelijk dat de behoeften van klanten allereerst gericht zijn op het bereiken van de eigen ambities. De beleidsdoelstellingen op het gebied van landschap, governance of duurzaamheid zijn wat professionals werkzaam bij deze organisaties drijft. Om de eigen ambities te behalen werkt dit klantsegment al samen met kennisinstituten en adviesorganisaties om innovatieprocessen vorm te geven en uit te voeren. De klant is daarmee voorzien van kennis en oplossingen. Maar wat veelal ontbreekt is de praktische vertaalslag van deze inbreng in het eigen handelen (‘zelf doen’) en/of die vertaalslag door te trekken naar alle niveaus in de organisatie of verschillende organisaties in het werkveld. Men kan als provincie wel zeggen dat men een regierol vervult, maar wat doen de afzonderlijke beleidsmakers dan anders dan nu? Zo kan men over water governance allerlei onderzoeken uitzetten, maar er verandert pas echt iets als partijen in de praktijk met die onderzoeken iets gaan doen. En een consortium van vernieuwers kan wel achter een innovatief concept gaan staan, maar krijgt zij alle benodigde partijen en mensen wel mee die nodig zijn om dit concept daadwerkelijk te realiseren? Pagina 31
Pagina 33Scoor meer met een e-commerce shop in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden verenigingsbladen online.
532 Lees publicatie 205Home