4. Globaal ontwerp InnovatieAcademie 21 In dit hoofdstuk vertalen we de beoogde functie van de InnovatieAcademie naar een globaal ontwerp. Na een opsoming van de uitgangspunten, starten we met een globale inventarisatie van de leerbehoeften van enkele organisaties om vervolgens de aard van de leerprocessen te definiëren en te koppelen aan die behoeften. Een eerste klantsegment betreft een Provinciale overheid en netwerkorganisaties werkzaam in het publieke domein die zich allen richten op innovatieve projecten gericht op maatschappelijke vraagstukken. 4.1 Uitgangspunten De volgende uitgangspunten zijn van toepassing7: • Leren (door professionals) binnen innovatieve projecten maar met partijen in de context vindt onvoldoende plaats; • Ook het leren over projecten en sectoren heen vindt nauwelijks plaats; • Er is sprake van een leertekort in de samenleving waardoor het innovatief vermogen van die samenleving onvoldoende wordt • In systemen zijn er tegengestelde krachten werkzaam (vasthouden aan bestaande routines versus inzetten op nieuwe ontwikkelingen) benut8. waardoor bepaalde innovaties onvoldoende aandacht of expertimen teerruimte krijgen. 8 Hajer, Maarten 2011. De energieke samenleving. Op Zoek naar een Sturingfilosofievoor een schoneeconomie. • Er zijn uiteenlopende belanghebbenden (doelgroepen) te onderscheiden: innovatieve ondernemers, ontwikkelingsgerichte beleids7 Mede gebaseerd op een interne notitie van Gertjan Fonk en Marc Coenders. ambtenaren, onderzoekers, professionals, procesfacilitators, etcetera. Pagina 30
Pagina 32Voor boeken, online mailings en onderwijs catalogussen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw catalogussen.
532 Lees publicatie 205Home