Ad 1. Leren tussen innovatief niche-project en haar omgeving Zoals in paragraaf 3.2 aangegeven is voor het welslagen van innovatieve projecten een leerproces nodig tussen het netwerk van partijen die een innovatief idee of concept ontwikkelen en partijen die de context ervan vormen. Deze laatstbedoelde partijen moeten de innovatie de ruimte geven. Nog beter is het als deze ‘context-partijen’ betrokken raken en mee gaan ontwikkelen. Als het noodzakelijke leren bij en tussen deze partijen niet expliciet de aandacht krijgt is de doorgaande ontwikkeling in gevaar. Ad 2. Projectoverstijgend leren Uit een reflectie op het praktijkprogramma van Habiforum kwam naar voren dat projectoverstijgend leren niet automatisch plaatsvindt terwijl dat vanuit de kennisdoelstelling van het programma wel gewenst was. Een van de oorzaken daarvoor ligt in de wijze waarop wij ‘lessons learned’ trachten over te dragen. Dat gaat in de eerste plaats via de weg van de notities en boekjes. Projectleiders en andere sleutelpersonen met elkaar in contact brengen gebeurt weliswaar op conferenties, maar daar is vaak niet de veiligheid aanwezig om echt te vertellen wat de lastige kwesties waren en hoe die zijn opgelost. Om van andere projecten te leren, en dan vooral van de aanpakken rond lastige momenten in het proces, is een grensoverschrijdende houding nodig en de bereidheid om te verdiepen. Bovendien vindt projectoverstijgend leren niet automatisch plaats omdat het een extra investering vraagt van professionals. Het verleiden tot leren is een kunst die eruit bestaat om professionals iets van hun kostbare tijd af te staan om die te besteden aan een collectief leerproces waarmee ze uiteindelijk een versnelling kunnen aanbrengen in hun eigen project. Voorbeelden daarvan zijn: • Leren over projecten heen die aan eenzelfde beleidsdoelstelling werken. Door gezamenlijk op te trekken kunnen de afzonderlijke • Leren over sociale leerprocessen in innovatieve projecten over diverse domeinen en sectoren heen. Hier staat in eerste instantie projecten beter op elkaar worden afgestemd en kan de beleidsomgeving van deze projecten mogelijk beter leren (of daartoe worden aangezet) om te bezien wat zij moet doen om een geschikte context te creëren. Maar deze vorm van leren geeft ook de mogelijkheid om de aanpakken die in de afzonderlijke projecten zijn gehanteerd met elkaar uit te wisselen, te vergelijken of er kritisch op te reflecteren (hetgeen leren over de innovatiegerichte aanpak behelst). het uitwisselen van informatie over en ervaringen met deze sociale leerprocessen centraal. Deze uitwisseling kan bijzondere openingen creëren omdat men vooral veel leert over de vaak impliciete aannames en routines die de eigen sector domineren. 17 Pagina 26
Pagina 28Heeft u een mailing, pageflip of digitale whitepapers? Gebruik Online Touch: gebruiksaanwijzing online publiceren.
532 Lees publicatie 205Home