16 3.4 Positionering en bijdrage InnovatieAcademie Zoals in hoofdstuk drie geschetst is in innovatiegerichte projecten en innovatieprocessen altijd sprake van leren: op individueel en collectief niveau. Maar dat leerproces verloopt niet altijd optimaal of niet in een gewenste richting. De InnovatieAcademie wil in de eerste plaats partijen in innovatiegerichte projecten of programma’s van dienst zijn met het ontwikkelen van een sociale leerstrategie die zorgt voor een grotere waardecreatie. De InnovatieAcademie wil in de tweede plaats de plek worden waar de bundeling van kennis en expertise over sociale leerstrategieën plaatsvindt. Daar ontwikkelen en vergroten organisaties hun leervermogen om te kunnen innoveren. De InnovatieAcademie helpt samenwerkende partijen om: • vanuit een intentie tot co-creatie daadwerkelijk een innovatief idee of concept door te ontwikkelen; • de kans om lokaal aanwezige kennis beter te benutten en in zijn algemeenheid de creativiteit in de samenleving (burgers en onderduurzame vernieuwing; Leren in en over projecten en organisatiegrenzen heen, in tijdelijke, vaak transdisciplinaire verbanden, is voor het welslagen van innovaties nodig, maar blijkt lastig te organiseren. Betrokkenen spreken elkaars taal niet of hebben uiteenlopende opvattingen over de werkelijkheid. Professionals en managers zitten wel vaak met elkaar in overleg. Bovendien zijn er allerlei netwerken en conferenties waar men elkaar tegenkomt. De gewenste leerruimte treft men er echter zelden aan. Het blijft vaak steken bij een uitwisseling van kennis en ervaring. De verkenning van een InnovatieAcademie was erop gericht na te gaan wat er nodig is om voorbij die uitwisseling te geraken. Het intentioneel en systematisch ontwikkelen en toepassen van sociale leerstrategieën opdat er in en over projecten en organisaties heen op allerlei niveaus van en met elkaar wordt geleerd, dat is de functie van de InnovatieAcademie. nemers) te verbinden met de beoogde innovatie. 3.5 Versterken van sociale leerprocessen op twee niveaus De InnovatieAcademie wil met namen op twee niveaus het sociale leerproces versterken: 1. Leren tussen innovatief niche-project en haar omgeving; 2. Projectoverstijgend leren. • het eigen innovatief vermogen te ontwikkelen opdat men sneller en effectiever kan opereren in samenwerkingsverbanden gericht op Pagina 25

Pagina 27

Voor catalogi, online rapporten en edities zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw sportbladen.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication