18 3.6 InnovatieAcademie: opbrengsten in algemene termen 6 Gebaseerd op: Wenger, E., B. Trayner en M. de Laat (2011). Promoting and assessing value creation in communities and networks: a conceptual framework. Open Universiteit. De InnovatieAcademie tracht de waardecreatie door leren op zowel de korte als de langere termijn te versterken en er lijn in aan te brengen. Aandacht voor de korte termijn opbrengsten is altijd aan de orde omdat mensen iets concreets willen overhouden waarmee ze morgen aan de slag kunnen. De waarde van de leerprocessen (op verschillende niveaus) kent de volgende gradaties of steeds groter wordende opbrengsten6: • Bagage voor later: kennisuitwisseling levert ook allerlei ideeën en perspectieven op, alsmede uitbreiding van het professionele netwerk geholpen met tips of verwijzingen. • Verbetering van de prestatie: anders handelen (als professional en organisatie) vraagt om het vermijden van reflexen en het doorbredat met een zekere vertraging meerwaarde genereert, bijvoorbeeld op het moment dat je ergens tegenaan loopt en ineens bedenkt dat iemand uit je nieuwe netwerk je daarbij kan helpen. • Anders tegen zaken aankijken: met het herkaderen (reframen) van problematische situaties komen geheel andere oplossingen in ken van bestaande routines. Integraal beleid bij een provincie of Water Governance Center vraagt om een heel scala van aspecten in samenhang mee te nemen. Een incrementele verbetering is weliswaar een schakel in een vernieuwing, maar nog geen graadmeter voor succes. beeld. Het ontdekken van onderliggende patronen kan de aandacht voor bepaalde problemen doen verbleken waardoor er een fundamentele verschuiving kan optreden in de waardering van gangbare aanpakken. Men ervaart zelf de urgentie en de noodzaak tot verandering. Dit levert nog geen verandering op tenzij men de grenzen van het eigen vakgebied of werkveld overschrijdt en nieuwe verbindingen aangaat. Elk leerproces begint met het op gang brengen van een vrije uitwisseling van kennis en ervaring waarmee ook daadwerkelijk iets wordt gedaan (korte termijn). De ontwikkeling van het innovatievermogen (zowel op individueel als organisatieniveau) vindt plaats door te leren in praktijksituaties. De InnovatieAcademie wil uiteindelijk bijdragen aan het integraler en duurzamer aanpakken van ongetemde problemen (wicked problems) door te helpen bij het overschrijden van bestaande grenzen en het bevorderen van transdisciplinair samenwerken. Bijpassend onderzoek naar het leren is nodig om de resultaten op de vier opbrengsten te peilen en waar nodig verder te stimuleren. • Directe meerwaarde: dingen horen waar je meteen wat mee kunt. In een leeromgeving kun je vragen op tafel leggen en word je direct Pagina 27

Pagina 29

Interactieve earchief, deze mailing of onderwijs magazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van e-lesboeken.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication