opleidingen, trainingen). De sociale theorie over leren legt juist de nadruk op het creëren van informele settings en processen van betekenisgeving waarin de eigen praktijk van de verschillende deelnemers aan het proces het leermateriaal vormt. 3.3 Wegwerken van het leertekort De praktijk leert dat de sociale leerprocessen ten behoeve van innovaties niet altijd even optimaal verlopen. Zo ontbreekt veelal een expliciet sociale leerstrategie en/of ontbreekt het vermogen om een bijbehorende aanpak te dragen en uit te voeren. De wijze van met elkaar samenwerken en leren vraagt om vernieuwende aanpakken en heeft direct gevolgen voor de samenwerkende partijen zelf. Men komt erachter dat het probleem deels in de routine schuilt. Wat houdt het leren eigenlijk tegen? Het klassieke antwoord op die vraag is gegeven door Chris Argyris: wat hindert zijn de defensieve routines in organisaties. Dergelijke routines hangen samen met het controle-model dat veel hiërarchische organisaties kenmerkt. In dat model ligt de nadruk op het vermijden van fouten want daar word je op afgerekend. Argyris4 zocht de oplossing in het omdraaien van het controlemodel naar een leermodel waarin fouten gemaakt mogen worden. In feite gaat het er om dat fouten eerder aan het licht mogen komen, waardoor reflectie plaatvindt en verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Schwarz5 heeft laten zien dat het opgeven van het controlemodel (loslaten) nog niet tot een leermodel leidt. Het leermodel moet worden gefaciliteerd, permanent worden geoefend en onderhouden. Rond leren in netwerken is de afgelopen twintig jaar veel te doen geweest, maar het heeft nog niet de verwachte resultaten opgeleverd. De notie van communities of practice heeft tot methodische aanpakken geleid voor het organiseren van professionele netwerken, maar ook dit leerconcept dient verder doorontwikkeld te worden. Onder meer de relatie tussen leren in netwerken en het veranderen van organisaties vraagt aandacht. Ook het aanspreken en benutten van het lerend vermogen van de samenleving is een uitdagend vraagstuk. Er zijn nog talrijke leertekorten die soepele doorontwikkeling en adoptie van innovaties in de weg staan, laat staan bevorderen. In dat licht zien wij de InnovatieAcademie: het stelt het leren innoveren centraal vanuit sociale leerstrategieën die alle niveaus verbinden. De InnovatieAcademie maakt werk van leren. 15 4 Argyris, C., & Schön, D.A. (1996). Organizational learning II: Theory, method and practice. Reading, MA: Addison Wesley. 5 Schwarz, R. (2002). The skilled facilitator: a comprehensive resource for consultants, facilitators, managers, trainer and coaches. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Pagina 24
Pagina 26Voor mailings, online lesmateriaal en drukwerk zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw PDF-en.
532 Lees publicatie 205Home