14 bruikbaar. Veel problemen zijn nog niet zichtbaar en bepaalde omstandigheden zijn nog onvoldoende geduid. Vandaar dat samenwerkende partijen gaandeweg en tijdens het werk nieuwe oplossingsrichtingen ontdekken. Men weet waar men ongeveer naar toe wil, maar de uiteindelijke bestemming is het resultaat van een co-creatieproces. 3.2 Innoveren is co-creëren: een sociaal leerproces Veelal begint een innovatie met een nieuw idee dat met een relatief kleine groep van partijen wordt uitgewerkt tot een uitgewerkt innovatief concept. In die beginfase wordt er vaak samengewerkt en geleerd in een klein team, een beperkte context en met extra aandacht en middelen. Werken en leren, zowel individueel als collectief (in het netwerk) lopen door elkaar heen. 3 Hekkert M. &M. Ossebaard (2010). De Innovatiemotor: het versnellen van baanbrekende innovaties. De fase na de eerste conceptontwikkeling is cruciaal voor de doorontwikkeling en verspreiding. In deze fase worden de eerste stappen richting de praktijk gezet. Voor het inpassen van een nieuw innovatief idee moet veelal de bestaande context mee veranderen en opnieuw uitgevonden worden. Of in ander woorden: baanbrekend innoveren lukt alleen als er ook op de inpassingsdimensie3 forse slagen worden gemaakt. Zo kon het mobiele bellen pas een grote vlucht nemen nadat er naast de mobiele telefoons, het apparaat, een nieuwe infrastructuur was ontwikkeld en uitgerold die het mobiele bellen mogelijk maakte. De bestaande infrastructuur was daarvoor niet geschikt, de traditionele aanbieders van telefoonverkeer moesten zichzelf heruitvinden en nieuwe organisaties ontstonden. Voor het netwerk rond een innovatief concept betekent dit dat partijen betrokken (moeten) raken die dat in eerste instantie nog niet waren. Nieuwe partijen die de bestaande context vormen maar veelal ook degenen zijn die mee moeten helpen een nieuwe context te creëren. Waar het ontwikkelteam nog dezelfde kaders en ervaringen had, blijkt dat in het nieuwe netwerk niet meer het geval. Het leren heeft bij baanbrekende innovaties een strategische betekenis. Het helpt de samenwerkende partijen en professionals zowel bij het verder ontwikkelen van een innovatief idee als bij het ontwikkelen van een geschikte omgeving/context. Deze vorm van leren noemen we een sociaal leerproces (of netwerkleren) omdat hier daadwerkelijk van en met elkaar geleerd wordt vanuit een intrinsieke, professionele noodzaak. Sociale leerprocessen zijn kennisproductief te noemen omdat ze de bestaande kennisbuffer uitbreiden en ervoor zorgen dat nieuwe oplossingen in beeld komen. De geschetste praktijk waarin sprake is van sociale leerpocessen geeft een heel andere kijk op het leren dan gangbaar is en was. Daarin stond het formele leren centraal en het was gericht op het individu (school, Pagina 23

Pagina 25

Heeft u een club blad, blueberry of online lesboeken? Gebruik Online Touch: reclamefolder digitaal bladerbaar uitgeven.

532 Lees publicatie 205Home


You need flash player to view this online publication