3. Innovatie als sociaal leerproces 13 3.1 Kenmerken van innovatieprocessen gericht op duurzame ontwikkeling Het werken aan vernieuwingen gericht op duurzaamheid op verschillende terreinen stelt specifieke eisen aan de wijze waarop oplossingen worden gevonden en doorgevoerd. Dat geldt voor verschillende fasen in het ontwikkelingsproces dat nauwelijks linair verloopt, eerder grillig en met de nodige iteraties.Een oorzaak daarvan is dat dit soort innovaties in complexe of samengestelde1 systemen tot wasdom moeten komen waar niemand het volledige overzicht heeft. In die complexe samenleving vinden drie fundamentele veranderingen plaats waarmee planners en innovators rekenen moeten houden2: • Lineaire formele processen worden vervangen door non-lineaire sociaal-geconstrueerde processen; • Wetenschappelijke kennis is niet langer de enige waarheid, ook lokale kennis wordt als waardevol ervaren; • Nieuwe vormen van redeneren doen hun intrede: dialoog, scenariodenken, beelddenken, simulatie, verhalen vertellen, etcetera. Gezien deze complexiteit en de daaraan gekoppelde veranderingen is het duidelijk dat geen enkele partij alleen in staat is vernieuwingen gerealiseerd te krijgen, maar dat men in netwerken van partijen moet samenwerken. Ook is de traditionele expertbenadering – opdelen van een vraagstuk in deelproblemen en deeloplossingen – maar ten dele 1 Geert Teisman (2005). Publiek Management op de grens van chaos en orde: over leidinggeven en organiseren in complexiteit. 2 Innes &Booher 2010. Planning with Complexity: An Introduction to Collaborative Rationality for Public Policy. Pagina 22
Pagina 24Voor sportbladen, online onderwijscatalogi en club bladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw gidsen.
532 Lees publicatie 205Home