22 Opbrengsten Inkomsten worden gegenereerd op twee manieren. Allereerst is er de rechtstreekse vergoeding voor het product of de dienst. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een grondstofprijs (hout of wild), in de vorm van een verkoopprijs (potje vruchtenjam, entreekaartje wandeling) of in de vorm van pacht (rietland voor de rietteler). Een tweede manier van inkomsten is via een financiële ondersteuning door een natuurliefhebber (donatie of abonnement), door een bedrijf dat gelieerd wil worden aan het natuurconcept (sponsoring, charitatieve bijdrage) of door een ondersteuning van de overheid (subsidie, belastingvoordeel) omdat het concept past binnen de beleidsrichting die de overheid voorstaat. Kerncompetenties De competenties die meestal nodig zijn voor een succesvol natuurconcept: (1) Het bezit van een natuurgebied. Op zich zijn concepten ook te maken zonder natuurbezit, maar dat maakt de aanbieder wel afhankelijker van de natuurbezitter; (2) De aanwezigheid van meerdere ecosysteemdiensten, die te gelde te maken zijn; (3) De aanwezigheid van kennis over de natuur, over het beheer en onderhoud van de natuur, en over de werking van ecosysteemdiensten in de natuur. Kernactiviteiten De activiteiten rond natuurconcepten bestaan uit: (1) Het optimaliseren van natuurbeheer, zorgen voor biodiversiteit en het ondersteunen van soorten in het betreffende natuurtype. Beheer en onderhoud staan volledig in het teken van deze uitgangspunten en de bijbehorende concepten zijn zelden commercieel aantrekkelijk; (2) Het vermarkten van grondstoffen uit de natuur. Afhankelijk van het hoofddoel van het natuurconcept kan dit vermarkten soms ook als een soort bijverdienste gezien worden, waardoor beheer en onderhoud niet optimaal ingezet worden voor de oogst; (3) Het bieden van een recreatieve dienst in de brede zin van het woord. Dit varieert van de boswandeling tot een spirituele beleving, van een passieve recreatieve consumptie tot een actieve eigen bijdrage aan de beleving; (4) Het bieden van sociaal-maatschappelijke diensten. Een bezoek aan de natuur kan hierbij een therapeutische werking hebben of goed zijn voor de gezondheid; (5) Het bieden van cultureel-historische diensten, bijvoorbeeld in de vorm van een bezichtiging, waarbij de aanwezigheid van natuur of elementen in een gebied van belang zijn omdat ze een culturele of historische waarde hebben; (6) Het bieden van milieudiensten, zoals zuivering van lucht en water of de opslag van CO�. Partnernetwerk Voor het slagen van een natuurconcept zijn partners nodig uit de verschillende categorieën actoren, zoals verbeeld in Figuur 10. Allereerst zullen gebruikers achter het concept moeten staan. Hiervoor is een partnership met bijvoorbeeld een belangenvereniging interessant. Denk aan een fietsersbond of een wandelver Pagina 21
Pagina 23Heeft u een nieuwsbrief, digi brochure of digi spaarprogramma? Gebruik Online Touch: gebruiksaanwijzing naar een digitale publicatie omzetten.
531 Lees publicatie 204Home