23 eniging. Daarnaast is het van belang om de plaatselijke overheid achter het idee te krijgen. Een partnering met een gemeente of een adviesorgaan kan enorm helpen. Tot slot is het bedrijfsleven een belangrijke partner. Dat kan aan de ene kant zijn omdat ze een concept mogelijk kunnen maken (plaatselijke middenstand, verhuur fietsen, banken) en aan de andere kant omdat ze de kosten van een activiteit kunnen drukken (verwerkers, aannemers, transport). Kosten De belangrijkste kosten komen voort uit loon en werk door derden, zoals een rentmeester. De loonkosten van eigen personeel zijn vast, de kosten van werk door derden zijn variabeler inzetbaar, afhankelijk van wat nodig is. De inzet van personeel is vooral belangrijk voor beheer en onderhoud. Naast loon is de inzet van materiaal belangrijk voor beheer en onderhoud. Ook deze kosten zijn variabel inzetbaar. Andere vaste kosten hebben te maken met het bezit van de natuurgrond en de erfpacht. Voor het ontwikkelen van het natuurconcept zijn, naast een investering in de productie van het concept, ook communicatie-uitgaven nodig die soms eenmalig zijn en soms terugkomen (bouwen website, ontwerpen foldermateriaal). Voor elk concept moet je acquireren in je doelgroep, dus daarvoor moet je artikelen publiceren, content op de website zetten, et cetera. Pagina 22

Pagina 24

Voor weekbladen, online lesmateriaal en presentaties zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw uitgaven.

531 Lees publicatie 204Home


You need flash player to view this online publication