21 Een tweede categorie doelgroepen zijn de partijen die kunnen helpen initiatieven succesvol te maken. Denk daarbij aan ondernemingen, die bijvoorbeeld producten of diensten aan een concept toevoegen of ondersteunen via financiering (banklening, sponsoring). Aan de andere kant staat de regionale of landelijke overheid, die zou kunnen ondersteunen in bestemmingsplannen of subsidies kan verstrekken. Waardepropositie Individuele gebruikers van natuur kiezen vaak voor een bezoek als invulling van hun vrije tijd vanwege de ontspanning die een groene omgeving hen biedt en omdat het een bijdrage levert aan een gezondere levensstijl. De wat meer zakelijke gebruikers van natuur vinden het belangrijk geassocieerd te worden met de groene kenmerken van de natuur, omdat dat hun eigen imago vormt. Daarnaast kiezen ze bewust voor producten uit de natuur, vanwege het duurzame karakter van die producten. Kanalen Er zijn twee soorten kanalen waar een natuurconcept gebruik van maakt: communicatiekanalen en distributiekanalen. Met doelgroepen wordt op twee manieren gecommuniceerd. De individuele eindafnemers worden vooral geïnformeerd via internet of print en, als een groot bereik nodig is, radio of televisie (vooral in het geval van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten). Soms gebeurt informatieoverdracht face-to-face, maar dat is vaak op de locatie zelf. Ook voor het werven van donaties wordt, naast massamedia, steeds vaker gekeken naar de mogelijkheden van internet, aangezien de telefonische acquisitie wettelijk aan banden gelegd is. Voor wat betreft de distributie is vooral logistiek en transport van belang. Natuurgebieden zijn vaak groot en afgelegen. Dus voor zowel vervoer ernaartoe (van mensen en materiaal) als de afvoer uit de gebieden (van mensen en oogst) is men vaak aangewezen op (vracht)vervoer over de weg of per boot (in geval van bijvoorbeeld rietlanden). Het is vaak lastig om met het openbaar vervoer op een efficiënte manier in diverse natuurgebieden te komen. Klantrelatie Zoals al eerder geconstateerd, is de natuursector aanbodgedreven. Het natuurconcept wordt gepromoot in de hoop dat er mensen uit de doelgroepen op afkomen (push marketing). Het bereiken van die doelgroepen gaat in twee stappen. Allereerst wordt interesse gewekt. Dat kan via een artikel in een magazine of via de media-inzet van een derde partij, die aanwezig is op locaties of momenten die voor de doelgroepen van belang zijn. Denk aan een item bij het radio- en televisieprogramma ‘Vroege Vogels’ of een wandelroute van de ANWB. Een niet onbelangrijke en invloedrijke groep is het sociale netwerk van een individuele gebruiker. Deze ambassadeurs praten positief over een natuurbeleving en bevelen het aan bij hun zogeheten peergroup, een groep met gedeelde interesses, via Facebook of Twitter. Deze nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame wordt steeds belangrijker. Als de interesse eenmaal gewekt is, is vaak veel extra informatie beschikbaar via eigen websites. Soms is het mogelijk om mensen persoonlijk te woord te staan. Pagina 20

Pagina 22

Interactieve digitale nieuwsbrief, deze spaarprogramma of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van digi-magazines.

531 Lees publicatie 204Home


You need flash player to view this online publication