20 Partnernetwerk Belangenvereniging Aannemers Ondernemers Verwerkers Gemeenten Klantrelatie Aanbodgedreven Website Social Media Mond-tot-mond Derden media magazine Kerncompetenties Natuurterrein Ecosysteemdienst Kennis Kernactiviteiten Beheer/onderhoud Recreatie Exploitatie product Sociaal-maatschap. Cultuur/historie Milieu Kosten Loon Materiaal Vervoer Erfpacht Communicatie Acquisitie Waardepropositie Groen Duurzaam Ontspanning Vrije tijd Gezondheid Kanalen Vracht/bootvervoer Internet Print Face to face Massamedia Doelgroepen Recreanten Natuurliefhebbers Jagers Ondernemers Overheid € Figuur 5 − Het businessmodel van het huidig natuurconcept. (Bron: A. Osterwalder (2009), bewerking Zuivere Speeltijd). Het businessmodel beschrijft de manier waarop met een idee geld verdiend kan worden. Een combinatie van de eigen capaciteiten en competenties die via externe partnernetwerken worden aangewend, leiden tot de kernactiviteiten van het concept. Deze kernactiviteiten en de eventuele inbreng van partners laden het concept: ze bepalen de waarde die het concept heeft voor de doelgroepen die bereikt moeten worden. Deze doelgroepen worden bereikt via een aantal logistieke kanalen en communicatiekanalen, die het concept helpen een relatie met de klant op te bouwen. De blokken links in het model genereren kosten, de blokken rechts genereren opbrengsten. Als van de opbrengsten de kosten worden afgetrokken, moet een positieve marge overblijven. Opbrengsten Subsidie Grondstofprijs Pacht/vergunning Winkelprijs Abonnement Donatie/sponsoring Pagina 19

Pagina 21

Scoor meer met een web winkel in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden clubbladen online.

531 Lees publicatie 204Home


You need flash player to view this online publication