19 te bereiken, relaties te onderhouden en inkomsten te genereren. Deze vaardigheden kunnen fysiek (bijvoorbeeld een machine), menselijk (bijvoorbeeld een specialist), intellectueel (bijvoorbeeld bepaalde kennis) of financieel (bijvoorbeeld investeringskapitaal) van aard zijn. 7) Kernactiviteiten Dit zijn de belangrijkste activiteiten die nodig zijn om het businessmodel te laten werken, om de waardepropositie te maken en aan te bieden, doelgroepen te bereiken, relaties te onderhouden en inkomsten te genereren. Deze activiteiten variëren van het produceren van producten of diensten tot het bieden van oplossingen voor klantproblemen of het onderhouden van netwerken die oplossingen mogelijk maken. 8) Partnernetwerk Dit is een opsomming van leveranciers en partnerships die noodzakelijk zijn voor het succes van het businessmodel. De reden om een partnership aan te gaan, kan liggen in het behalen van schaalvoordelen, het beperken van risico of het toevoegen van ontbrekende vaardigheden aan het businessconcept. 9) Kosten De belangrijkste kosten die inherent zijn aan het businessmodel. Kosten kunnen vast of variabel zijn. In Figuur 5 is een uitwerking gemaakt van het businessmodel voor een natuurconcept (een uitgewerkt businessidee voor de natuur) volgens de methode van Osterwalder. Dit soort uitwerkingen is normaliter met name bedoeld voor specifiekere concepten zoals een natuurcamping of natuurbegraven, maar het is ook nuttig om de oefening een keer te doen voor een meer globaal concept, zodat in algemene zin bekeken kan worden wat er bij het uitwerken van een idee voor de natuursector nodig is. De constateringen zijn de volgende: Doelgroepen Het natuurconcept richt zich primair op twee doelgroepen: de individuele gebruiker van natuur en partijen die kunnen helpen om natuurinitiatieven succesvol te maken. Er zijn verschillende soorten individuele gebruikers die van belang worden geacht. Allereerst is er de recreant, vaak wonend of verblijvend in de directe omgeving, die de natuur opzoekt om zich te vermaken, ontspannen of te genieten van de rust. De recreant maakt een afweging tussen bijvoorbeeld een middagje wandelen in het bos of een middagje winkelen in de stad. Een andere individuele gebruiker van natuur is de natuurliefhebber, voor wie recreëren niet de belangrijkste beweegreden is voor een bezoek, maar eerder de beleving van het in de natuur zijn, het leren over de natuur of het kunstzinnig of getalsmatig vastleggen van de natuur. En tot slot zijn er individuele gebruikers die beroepsmatig de natuur bezoeken, zoals jagers of riettelers, die helpen de kwaliteit van de natuur op peil te houden en die daar ook een boterham aan verdienen. Het is opvallend om te constateren dat natuurconcepten zich nog zelden richten op bijvoorbeeld huizenbezitters of patiënten, terwijl de natuur voor die doelgroepen − zoals we eerder gezien hebben − veel voordelen kan bieden. Pagina 18
Pagina 20Voor weekbladen, online flyers en brochures zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw uitgaven.
531 Lees publicatie 204Home