18 Businessmodel van huidig natuurconcept Om goed grip te krijgen op het businessconcept dat op dit moment door de natuursector gebruikt wordt, is het handig om een uitwerking daarvan te maken in een model dat eenvoudig communiceert en waarin in één oogopslag zichtbaar is hoe een organisatie waarde kan creëren voor diverse doelgroepen. Een goed model laat zien welke eigen capaciteiten daarvoor nodig zijn, welke soorten partners nodig zijn om waarde te kunnen blijven leveren en hoe dit uiteindelijk kan leiden tot winstgevende en duurzame opbrengsten. Alexander Osterwalder heeft een methode ontwikkeld waarmee zulke businessmodellen gebouwd kunnen worden. Deze methode beschrijft de manier waarop een organisatie geld verdient aan de hand van negen basisbouwstenen: 1) Doelgroepen Deze bouwsteen definieert de verschillende groepen mensen of organisaties die een onderneming met een concept wil bereiken of bedienen. Doelgroepen onderscheiden zich van elkaar doordat zij bijvoorbeeld verschillende behoeftes hebben, via verschillende distributiekanalen worden bereikt of willen betalen voor afzonderlijke aspecten van het concept. 2) Waardepropositie Dit is een specifieke combinatie van producten en diensten die voldoet aan de eisen van een bepaalde doelgroep voor het concept. Waarde wordt gecreëerd door een onderscheidende mix van kwantitatieve elementen (bijvoorbeeld snelheid, prijs) en kwalitatieve elementen (bijvoorbeeld gemak of status) te bundelen in een aanbod dat precies past bij de wensen van bepaalde klantgroepen. 3) Distributiekanalen Dit beschrijft via welke kanalen een onderneming aan haar doelgroepen de boodschap overbrengt over een waardepropositie (communicatiekanaal) en hoe zij klantgroepen kan bereiken om een waardepropositie aan de man te brengen (verkoopkanaal) of te leveren (logistiek kanaal). Het gaat dus zowel om communicatie als om fysieke levering. 4) Klantrelatie Dit betreft de manier waarop een ondernemer een relatie aangaat met zijn doelgroep(en). Dit soort relaties kan variëren van push (geïnitieerd vanuit de onderneming) tot pull (geïnitieerd vanuit de klant), van persoonlijk (bijvoorbeeld een vertegenwoordiger) tot geautomatiseerd (bijvoorbeeld een website), of van direct (gepersonaliseerd) tot indirect (massacommunicatie) aanbod. 5) Opbrengsten Dit zijn de inkomstenstromen die resulteren uit de bereidheid van doelgroepen om te betalen voor de geboden waardepropositie en de manier waarop ze dat doen. Er zijn binnen een businessmodel grofweg twee soorten inkomsten: (1) transacties die voortvloeien uit eenmalige betalingen en (2) transacties die voortvloeien uit terugkerende betalingen bij levering van een concept of daaraan gerelateerde ondersteuning. 6) Kerncompetenties Deze bouwsteen omschrijft de belangrijkste vaardigheden die een onderneming nodig heeft om de waardepropositie te maken en aan te bieden, doelgroepen Pagina 17

Pagina 19

Voor PDF-en, online verenigingsbladen en magazines zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw edities.

531 Lees publicatie 204Home


You need flash player to view this online publication