229 VOOR HET BELEID VAN OVERHEDEN Onderstaande tips zijn gerangschikt van rijp tot groen, van gemakkelijke en effectieve voorstellen tot ingewikkelder ideeën. TIPS UIT DE PRAKTIJK VAN BURGERS EN BEDRIJVEN 1 Als het rijk de limiet in de Natuurschoonwet (NSW) van maximaal twintig aandeelhouders in een NSW-bv zou schrappen, komt natuurbezit binnen het bereik van veel meer Nederlanders. Dat zal ook het draagvlak vergroten voor de groene sector. 2 Als het rijk het mogelijk zou maken om via een aanpassing van de Natuurschoonwet (NSW) ook bos- en natuurgebieden van minder dan vijf hectare te rangschikken, kan dat de interesse van particulieren doen groeien om snippers natuur aan te kopen van bijvoorbeeld Staatsbosbeheer buiten de Ecologische Hoofdstructuur. 3 De rijksoverheid zou de mogelijkheden kunnen verruimen voor vrijstelling van vennootschapsbelasting in een gebied dat onder de Natuurschoonwet valt. Die wet geeft vrijstelling van vennootschapsbelasting voor inkomsten uit verhuur of erfpacht van vastgoed. Over alle andere inkomsten moeten natuurondernemers een tarief van 25% vennootschapsbelasting betalen. In de huidige situatie komen landgoederen klem te zitten. 4 Gemeenten zouden de onroerendzaakbelasting (OZB) kunnen verlagen of op nul kunnen zetten voor alle eigenaren van natuur en landschap. Vrijstelling geldt nu alleen voor de grond in NSW-bv’s. 5 De waterschappen kunnen de heffing schrappen voor natuureigenaren, in ieder geval voor het deel dat een relatie heeft met de zuivering van water. Natuurgebieden zorgen voor schoon water. Regenwater zakt door de bodem en wordt onderweg gezuiverd tot bronwaterkwaliteit. Om die reden stellen sommigen zelfs dat waterschappen zouden moeten betalen voor waterzuivering. NSWbv 6 Het ministerie van EL&I zou de regel uit de oude jachtwet opnieuw in de jachtwet kunnen brengen waardoor de wildschade betaald moet worden door de eigenaar van de grond waar het wild vandaan komt. “Herstel de regel dat mijn buurman de schade moet betalen als zijn herten mijn maïs opeten”, bepleit Seger baron van Voorst tot Voorst, directeur van het Nationale park De Hoge Veluwe. “Nu jagen mijn buren niet meer, uit ideologische overwegingen. Dan moet ik maar zien of ik de schade kan claimen bij het Faunafonds.” 7 Gebiedsontwikkeling door provincies en gemeenten gaat erg traag en is erg duur, blijkt uit diverse ervaringen. Draag de verantwoordelijkheid voor de uitvoering over aan private partijen, zoals de provincie Limburg doet in het Grenspark Kempen-Broek en het Drielandenpark Vaals-Gulpen. Daar gaat gebiedsontwikkeling “vier keer zo snel en twee keer zo goedkoop”, volgens Wouter Helmer, directeur van Stichting Ark, samen met rentmeesterkantoor Van Soest en natuurprojectontwikkelaar Habitura verantwoordelijk voor beide projecten. Risicodragend ondernemerschap lijkt het geheim van het succes. “Private partijen met een direct belang in natuur, toekomstgerichte landbouw of waterbeheer kunnen de gewenste daadkracht leveren.” Zie www.kempenbroek.eu en www.ark.eu/ark/kom-kijken/drielandenpark. 8 Het ministerie van Financiën zou fiscale regels zodanig kunnen wijzigen dat een ondernemer die zijn bedrijf verkoopt en van die ‘geldzakbv’ een NSW-bv maakt, geen 25% vennootschapsbelasting hoeft te betalen. 9 Het ministerie van Financiën zou de Natuurschoonwet (NSW) zodanig kunnen aanpassen dat een NSW-bv of een andere rechtspersoon ook openstaat voor mensen die aandelen kopen om natuur te beschermen. Om nadelen van aandelenhandel te voorkomen, kan het ministerie de voorwaarde stellen dat zulke aandelen pas na bijvoorbeeld 25 jaar verkocht mogen worden. Op die manier krijgen veel meer particulieren en particuliere instellingen een kans om bij te dragen aan natuurbehoud. Dan groeit de betrokkenheid. Nu leeft bij velen het idee dat de Staat wel zorgt voor natuur en landschap. Neem eens wat risico Pagina 232

Pagina 234

Voor kranten, online presentaties en vaktijdschriften zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw catalogussen.

527 Lees publicatie 202Home


You need flash player to view this online publication