betekent. In een bioraffinaderij verdwijnt hoogwaardige grondstof en er komt hoogwaardige brandstof uit. In die zin is het proces vergelijkbaar met de olieraffinaderij. Maar biomassa is een koolhydraat en in de “crop-to-craft”-keten zit dus een raffinagestap waarin koolhydraat moet worden omgezet in een koolwaterstof. Het rendement van een bioraffinaderij (zelfs in multigeneratiebedrijf) is daardoor heel veel slechter dan dat van een olieraffinaderij. Als we de “crop-to-craft” keten vergelijken met de “well-to-wheel” keten dan zakt het ketenrendement met de helft! In de gehele transportketen is elektrisch vervoer beduidend efficiënter en schoner dan het huidige vervoer maar het probleem is het frequent benodigde contact met de elektriciteitscentrale. De oplossing is even eenvoudig als verbluffend: breng de elektriciteitscentrale maar aan boord. In een seriehybride plug-in automobiel zijn aandrijfas, versnellingsbak, differentieel en andere zware mechanische onderdelen overbodig. Een kleine warmtekrachteenheid zorgt voor elektriciteit en warmte of koude naar behoefte als de (thuis getankte) groene elektriciteit verbruikt is. Die kan een auto de eerste 50-80 km aandrijven via elektromotoren in de wielen. Voor langere afstanden kunnen fossiele brandstoffen of desgewenst tweede generatie biobrandstoffen worden aangesproken voor extra benodigde elektriciteit. In noodgevallen kan het systeem thuis dienen als back-up generator bij stroomuitval. Ik weet het, grootschalige elektriciteitscentrales zijn per geproduceerde kWh veel schoner, efficiënter en goedkoper dan een kleine warmtekracht eenheid. De technologische uitdaging van onze samenleving is dan ook om deze kleine eenheden net zo goedkoop, schoon en zuinig te maken als de grote eenheden. Het ketenrendement van onze automobiel kan er tot driemaal beter door worden en dat geeft hoop voor deze industrie in de toekomst. De Japanners zijn de Amerikanen en Europeanen te slim afgeweest en hebben tijdig het concept van de hybrideauto opgepakt. Modellen met een achterwerk lelijker dan de kont van een baviaan veroverden de markt en dat zegt iets over de potentie van het concept. Voor wie het wil zien zijn de contouren van een nieuwe groene industrie zichtbaar en met de Opel Ampera en de Chevy Volt dient zich de dagenraad aan. Nu nog wachten op de Ford Elektron, de Volkwagen Faraday, de Volvo Ohm, de Fiat Tesla en de BMW Watt. Uppssss .............. de BMegaWatt, natuurlijk! SOL ALAMOS denk dat dit wel enige uitleg vereist want wat hebben energie, orde en tijd met elkaar te maken? En ook zo’n terloopse opmerking dat duurzame energie niet bestaat valt beslist niet goed bij iedereen. De zon is toch onze bron van duurzame energie? U heeft gelijk, voor praktische doeleinden heeft de zon een voldoend lange tijdconstante om het een bron van ‘duurzame’ energie te noemen. Toch zie ik u in gedachte terloops even op de klok kijken want wat heeft de tijd er dan mee te maken? Klimaatverandering, het is het gesprek van de dag. “An inconvenient truth” noemde Al Gore het, een ongemakkelijke waarheid. Maar met meer dan 200.000 kWh per jaar elektriciteitsafname voor eigen huiselijk gebruik had Al Gore wel een onwaarachtige waarheid uit te leggen. Het is twintig keer het doorsneeverbruik van een Amerikaans gezin en ruim vijftig keer dat van een doorsnee Nederlands gezin. Mensen vinden het leuk om idealen te hebben, maar weinigen willen er zelf naar leven. Het is duurzame energie, zo verklaarde hij later, alsof je daar wel naar hartenlust van kan en mag gebruiken. Een uitspraak die je van een Oscarwinnaar misschien zou mogen verwachten, maar niet van een Nobelprijswinnaar. Want duurzame energie bestaat niet. Europoort Kringen maart 2009. 12 Ze kijken je vaak ongelovig maar soms ook een beetje meewarig aan als je zegt dat duurzame energie niet bestaat. Alsof je iemand stoort in een zoete droom. Energie is niet recyclebaar en het is een onomkeerbare weg van orde naar wanorde. Om deze reden verstrijkt de tijd en ik Zo’n terloopse blik past een beetje bij de gejaagde maatschappij waarin we leven en waarin we zelden nog tijd nemen om ergens eens goed over na te denken. Bij het wegtikken van de tijd wordt de bewegingsenergie van de klok omgezet in een gelijke hoeveelheid bewegingsenergie van de lucht er omheen. De temperatuur en daarmee de wanordelijke bewegingen van de luchtmoleculen nemen wat toe. Deze wanordelijk bewegende luchtmoleculen zullen echter niet zo snel meer ons uurwerk aandrijven. In dat geval zou de warmte uit de lucht de klok evensnel achteruit kunnen laten lopen als vooruit en zou de tijd stilstaan. We weten uit ervaring dat de tijd verstrijkt dus met het overgaan van bewegingsenergie in warmte is er iets definitiefs gebeurd. We zijn een grens gepasseerd die het onmogelijk maakt om op deze planeet uit de wanorde nog iets ordelijks te laten groeien. In ons heelal is een dominerende trend naar wanorde and die trend overstemt die naar orde. Onze atmosfeer is er een prachtig voorbeeld van. Als er alleen een streven was naar wanorde zouden alle luchtmoleculen zich verspreiden over het hele heelal. Als er alleen een streven zou zijn naar orde 13 Pagina 7
Pagina 9Heeft u een brochure, modernmedia of e-PDF-en? Gebruik Online Touch: publicatie naar een online publicatie omzetten.
528 Lees publicatie 201Home