84 Het is van belang dat de labels een duidelijke betekenis krijgen. In de supermarkten kunnen de schappen hierop ingedeeld worden. Via een QR-code kan de consument op zijn smartphone of op een lcdscherm tijdens het boodschappen doen zien waar het vlees vandaan komt en hoe het geproduceerd is. Bij het inscannen van het label krijgt de consument een informatiefilmpje te zien met de volgende inhoud: • • Het voer dat de dieren krijgen • De leefomgeving van de dieren Informatie over het slachtproces • Waarom dit vlees dit label heeft gekregen Aan de hand van deze informatie kunnen de consumenten een label kiezen dat het beste bij hun waarden past. ROOD D-vlees (1-2 punten): Bio-industrievlees zonder verdere maatregelen buiten de wettelijke vereisten gerelateerd aan duurzaamheid/welzijn en milieu. ORANJE C-vlees (3-9 punten): Bio-industrievlees dat rekening houdt met het milieu door goede verpakkingen of efficiënt CO2 -beperkend transport. Of scharrelvlees van ver (Greenfields). Imeat.nl De website Imeat.nl heeft als doel de consument te koppelen aan een producent die bij hem past. De consument geeft via een filter zijn wensen en eisen aan. Aan de hand hiervan wordt een aantal producenten gezocht die het meeste aan dit profiel voldoen. De ligging van deze bedrijven wordt op de kaart aangegeven. Labels GROEN A-vlees (13-15 punten): Zowel duurzaam geproduceerd, vervoerd/verpakt, als biologisch, met respect voor dier en omgeving. GEEL B-vlees (10-12 punten): Biologisch vlees van ver of met een niet-milieuvriendelijke verpakking. Scharrelvlees van dichtbij met goede verpakking (weinig CO2 -uitstoot). Pagina 85
Pagina 87Heeft u een jaarverslag, pagegangster of online verenigingsbladen? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus digitaal publiceren.
520 Lees publicatie 196Home