76 Inzicht De inrichting van de huidige samenleving is aan het verschuiven, waarbij de consument steeds meer binnen organisaties en branches kan en wil participeren. Deze empowerment (het voorzien zijn van kracht, wil en verantwoordelijkheid) van de consument leidt in sommige gevallen tot het omgooien van hele ketens, waarbij bestaande spelers buitenspel gezet worden. In de vleessector is deze verandering maar in zeer geringe mate terug te vinden. De kostprijsgedreven vleesindustrie is gesloten, niet transparant en de macht ligt bij de inkooporganisaties en de bijbehorende supermarktketens. Deze organisaties knijpen de boeren als het ware uit en remmen innovatie en toegevoegde waarde vanuit de agrariërs zelf. De drang naar verandering groeit, waarbij de eerste samenwerkingen tussen agrariërs onderling zijn ontstaan. De participerende consument is hier echter nog niet actief. Dit lijkt een gemiste kans voor de sector. Een initiatief is daarom nodig waarbij de consument op lange termijn een participerende rol gaat spelen in de keten van vleesproductie. Een radicaal initiatief waarbij de macht van inkooporganisaties verkleind wordt en de keten transparanter, eerlijker, vraaggedreven en innovatiever wordt. CONCEPT Dit concept betreft een community voor consumenten met de naam The Farm. Op de lange termijn kunnen consumenten onder meer meedenken over vraagstukken, nieuwe kennis over de veehouderij opdoen, wordt de behoefte van de consument in kaart gebracht en komen deelnemers met elkaar in contact via gamification. The Farm wordt gepositioneerd als krachtige inkooporganisatie en stimuleert innovatie en meerwaarde binnen agrarische organisaties. The Farm is een interactief online platform voor consumenten en geeft een visueel beeld van een boerderij. Verschillende onderdelen van deze boerderij kunnen door de consumenten bezocht worden om daar uiteenlopende activiteiten uit te voeren. Al deze onderdelen bieden een eigen meerwaarde en leveren stuk voor stuk een oplossing voor knelpunten in de sector. Deze worden hieronder omschreven. De weide (met dieren) Op het moment is de vleeshandel te aanbodgedreven. Om dit te veranderen, is het van belang de wensen van de consument te kennen. Naar welke producten is nu echt vraag als gekeken wordt naar Pagina 77
Pagina 79Interactieve online rapport, deze catalogus of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een digitale publicatie van e-spaarprogramma.
520 Lees publicatie 196Home