54 De consument De consumptiemaatschappij is aan het veranderen. Jarenlang heeft de consument kunnen kopen wat hij wil. Dit heeft ervoor gezorgd dat onze materiële behoeftes zijn vervuld. De consument is nu op zoek naar vervulling van zijn waarden. Hierdoor is het product niet meer het belangrijkste, maar de waarden eromheen. Voor vlees zijn de belangrijkste waarden: • • • Hoe is het geproduceerd? Hoe hebben de dieren geleefd? Hoe is het milieu hierdoor aangetast? Deze waarden bepalen voor de consument of hij met een gerust hart van z’n vlees kan genieten. Steeds meer bedrijven zijn bezig met het creëren van deze ‘waarden’ voor de consument. echter, de consument gelooft steeds minder in de bedrijven en steeds meer in zichzelf en zijn medeconsumenten. Voor de consument van tegenwoordig is het dus niet meer genoeg om zijn ‘waarden’ door een bedrijf te laten bepalen. Hij wil zelf de waarden van het product creëren dat hij consumeert. Indien nodig bundelen consumenten hun krachten om gezamenlijk hun ‘waarden’ te creëren. Doelgroep De doelgroep voor dit concept zijn conscious creators. Dit zijn werkende mannen en vrouwen die in het midden van hun leven staan en hier ten volle van genieten. Ze zijn goed geïnformeerd en ze zijn zich (op bepaalde momenten) bewust van hun voetafdruk op deze wereld. Op een laagdrempelige manier dragen ze bij aan het verduurzamen van hun leefomgeving, maar dit mag hun ‘luxe’ leven niet te veel beperken. Zo scheiden ze vaak wel hun afval, maar ze veranderen hun reisgedrag (per auto of vliegtuig) niet. Ze willen genieten van goed eten. Een duurzame herkomst van voedsel geeft hen een goed gevoel dat ze daadwerkelijk kunnen proeven. CONCEPT Hotel Carbonara is een coöperatie waarvan consumenten lid kunnen worden. De doelstelling van de organisatie is om duurzaam vlees te produceren, onder omstandigheden die de consument bepaalt. Consumenten worden mede-eigenaar van een veehouderij en zorgen er op deze manier zelf voor Pagina 55

Pagina 57

Scoor meer met een e-commerce shop in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaves online.

520 Lees publicatie 196Home


You need flash player to view this online publication