53 INSPIRATIE Onze energie Onze Energie is een coöperatie in Amsterdam-Noord die voor haar leden voordelig groene energie gaat opwekken met windmolens. Totdat de windmolens gebouwd zijn, wordt er collectief groene energie en groen gas aangekocht en met korting aan de leden geleverd. Door het opwekken van eigen energie krijgen de leden stroom tegen een voordelig tarief en delen ze de opbrengsten van de coöperatie. Ze zijn niet meer afhankelijk van de grote energiebedrijven. Dit voorbeeld laat zien dat consumenten actief willen deelnemen en investeren om het product op de markt te krijgen waar zij in geloven. Een kleine groep initiatiefnemers zoekt andere consumenten die de ideeën delen om gezamenlijk hun ideaal te bereiken. Biologica: adopteer een kip of appelboom Biologica heeft de concepten Adopteer een Kip en Adopteer een Appelboom ontwikkeld. Bij het eerste idee kan de consument een kip adopteren van een biologische kippenboer. Zo steunt de consument de biologische pluimveehouderij, kan hij van heerlijke eitjes genieten en op bezoek gaan bij een biologische pluimveehouder. Bij Adopteer een Appelboom gaat de adoptie nog een stapje verder. De boom wordt voor een jaar geadopteerd. Het krijgt een naamplaatje van de adoptant. Deze mag de boom tweemaal per jaar bezoeken en hij krijgt tijdens de oogst alle appels die de boom levert. Het geld van de adoptie gaat naar de biologische fruitteler en wordt besteed aan de natuur. Dit zorgt voor een mooier platteland en behoud van cultuurlandschap. Zo krijgen vogels en andere dieren een beter leefgebied in en rondom de boomgaard. In dit voorbeeld wordt de consument betrokken bij de kern van de productie (de boom), zodat het product (de appel) gezond groeit. Voor de keten van vleesproducten betekent dit dat de consument moet investeren in het dier (de kern) om het vlees (het product) zo gezond mogelijk te laten groeien. Pagina 54
Pagina 56Scoor meer met een webwinkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden whitepapers online.
520 Lees publicatie 196Home