24 Laten we er voor het gemak van uitgaan dat iemand een nieuw veehouderijbedrijf start, dat gedeeltelijk gefinancierd wordt door aandeelhouders. Aan het bedrijf wordt een online omgeving gekoppeld. Op de website is de boerderij grafisch weergegeven. Het is een versimpelde versie van de werkelijke boerderij. Dit betekent dat één dier in de online wereld, één dier in de echte wereld vertegenwoordigt. Een farmmanager runt de echte boerderij. Hij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het beleid van de crowdfarmers oftewel aandeelhouders. Deze farmmanager moet iemand zijn met ervaring als veehouder, die goed weet hoe hij de dieren moet houden. We veronderstellen dat de klant weet wat voor vlees hij op zijn bord wil, maar dat alleen de farmmanager weet hoe hij dat vlees daadwerkelijk kan produceren. Dit door te variëren met voedsel, weide-uren en andere belangrijke factoren. Daarnaast is het van groot belang dat de veehouder iemand is die goed met mensen kan omgaan. Zoals op de voorbeeldwebsite te zien is, zijn er vijf belangrijke functies in de website opgenomen. De belangrijkste is de mogelijkheid voor de consumenten om mee te beslissen over het beleid op de boerderij. Hieronder worden de verschillende functies toegelicht. Beslissingen Zodra iemand zich heeft aangemeld als crowdfarmer, kan hij meebeslissen over belangrijke zaken op de boerderij, zoals het aantal vierkante meter ruimte per dier, het soort ondergrond, welke delen van een dier worden verwerkt in een eindproduct, noem maar op. Omdat het gros van de mensen geen idee heeft hoe het vlees het beste geproduceerd kan worden, is het van belang dat de farmmanager verschillende opties biedt om uit te kiezen. Het is dan vervolgens aan de consument om te beslissen. Belangrijk is in elk geval dat de farmmanager goede voorlichting geeft over de gevolgen van de keuzes die gemaakt worden op het gebied van regelgeving, vleessmaak, financiën, et cetera. Alle crowdfarmers kunnen op deze manier hun stem uitbrengen. Op basis van het gemiddelde van die stemmen wordt dan het beleid bepaald. Pagina 25
Pagina 27Scoor meer met een online shop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden kranten online.
520 Lees publicatie 196Home