23 INSPIRATIE De belangrijkste inspiratiebron voor dit concept is Murcielagos Footballclub. Deze Mexicaanse voetbalvereniging heeft geen trainer of coach; de fans managen de club. Ze kunnen online stemmen over belangrijke beslissingen als tactiek, opstelling en wissels. Zelfs op de aankoop, verkoop en bonussen van spelers hebben de fans inspraak. In 2011eindigde het team succesvol als vierde in de tweede divisie. De tactiek die Murcielagos Footballclub toepast, heet crowdsourcing. Hierbij maakt een bedrijf of instelling gebruik van een grote groep mensen (crowd), die niet in de core business gespecialiseerd zijn, om tot vernieuwing of beleidsvorming te komen. In dit concept gaat het nog een stapje verder, namelijk met crowdfunding. Hierbij heeft een grote groep mensen aandelen en inspraak in een bedrijf. Dit maakt het belang van de juiste keuzes voor de aandeelhouders nog groter. HET CONCEPT Uit de inspiratiebron blijkt dat het belangrijk is om een duidelijke visie te hebben, zodat klanten kunnen en willen participeren. Een aantrekkelijke omgeving helpt bij het bereiken van dat doel. In dit concept staat de veehouderij centraal en hoe het mogelijk is dit te bereiken binnen deze sector. Het idee is als volgt: Consumenten beslissen via een online omgeving over het reilen en zeilen op een veehouderij. Voor een klein bedrag per maand beslissen zij mee over het soort dieren dat gehouden wordt en over de manier waarop dat gedaan wordt. Hierdoor verkrijgen zij de eerste optie voor de aankoop van het vlees. Ook maken ze aanspraak op een deel van de winst. Het idee dat hierboven kernachtig is omschreven, heeft tot doel consumenten het vlees aan te bieden dat zij wensen. De consument is echt betrokken bij het gehele proces van de vleesproductie: vanaf de geboorte van het dier tot de biefstuk bij de slager. Pagina 24
Pagina 26Voor vaktijdschriften, online onderwijs catalogussen en whitepapers zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw catalogussen.
520 Lees publicatie 196Home