25 “Consumenten beslissen via een online omgeving over het reilen en zeilen op een veehouderij. “ Overleg Bij co-productie en co-creatie is het natuurlijk leuk wanneer de consument niet alleen kan stemmen op zaken die door de farmmanager geopperd worden, maar ook zelf met verbeteringen kan komen. Het overleggedeelte van de website is bedoeld als discussieruimte voor alle crowdfarmers. Zo kunnen zij proberen anderen te overtuigen van bepaalde zaken, maar ook nieuwe ideeën posten voor eindproducten of productiemethoden. rapporten Als de consument een bepaalde stem heeft in het beleid, dan wil hij natuurlijk ook zien of dit beleid wordt uitgevoerd. Het is dan ook van belang om naar de aandeelhouders te rapporteren over dit beleid. Natuurlijk wil de crowdfarmer weten hoe het financieel gaat met het bedrijf, maar vooral of zijn vlees geproduceerd wordt zoals hij dat wil. Hoe weet je of een koe daadwerkelijk het voer krijgt waarvoor de crowdfarmers gekozen hebben? Bij elk bedrijf wordt een crowdhoofd aangewezen. Het eerlijkste is om deze via een stemming te benoemen. Deze persoon zal direct contact met de ondernemer onderhouden en helpen met het informeren van de consument. Daarnaast voert deze persoon de controle uit, zodat de crowd ervan verzekerd is dat het beleid doorgevoerd wordt. Vee In dit gedeelte zien de crowdfarmers een overzicht van alle dieren op de boerderij. Elk dier heeft een persoonlijk profiel met daarin de naam, de leeftijd en het gewicht. Het zou dan erg leuk zijn als er bijvoorbeeld verschillende verhalen of anekdotes over een bepaald dier op de website worden gezet. Op die manier krijgt een dier een gezicht en is het mogelijk voor de crowdfarmer om een soort band op te bouwen met het dier. De dieren worden sowieso geslacht, maar het is toch fijn om te weten dat de dieren een goed leven hebben gehad. Dit zorgt ervoor dat mensen met een goed gevoel vlees kunnen eten. Pagina 26

Pagina 28

Scoor meer met een web winkel in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden spaarprogramma online.

520 Lees publicatie 196Home


You need flash player to view this online publication