34 elkaar te informeren, van en met elkaar te leren en elkaar mogelijk te adviseren. We zullen de komende jaren in deze themastaven blijven investeren, zowel qua inhoud als proces. Versterken externe leerfunctie: naar een InnovatieAcademie? Er zijn diverse partijen actief in het ontwikkelen en realiseren van innovaties gericht op maatschappelijke doelstellingen. In potentie kunnen al die mensen het nodige van elkaar leren en elkaar adviseren over zowel de inhoud als de aanpak van deze innovatieprocessen. Om informeren, leren en adviseren tussen organisaties te blijven faciliteren, zijn nieuwe stappen nodig. Stappen in de richting van het ontwerpen van een aantrekkelijke voorziening en plek waar professionals betrokken in innovatieprocessen elkaar kunnen ontmoeten, met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen, innovatiethema’s kunnen uitdiepen en elkaar verder helpen met het faciliteren van innovaties gericht op maatschappelijke doelstellingen. Eind 2011 zijn de resultaten van een verkenning beschikbaar gekomen die uitwijzen dat er inderdaad behoefte is aan een dergelijke voorziening, dat er partijen zijn die deze faciliteit ook willen ondersteunen en eraan deel willen nemen. Het verder ontwikkelen en invullen van het businessplan staat nu op stapel. Monitoring als ondersteuning van bovengenoemde functies Het werken aan het ontwikkelen en invullen van nieuwe thema’s kost nog de nodige inspanningen. We zullen nog scherper moeten krijgen waar we als InnovatieNetwerk na de komende 4 jaar op afgerekend willen worden. Aan het opstellen van nieuwe criteria wordt nog gewerkt. Als die eenmaal duidelijk zijn, zal een licht systeem van monitoring ontwikkeld en ingezet moeten worden om de voortgang in beeld te brengen. De informatie die uit het monitoringssysteem komt, kan ook als startpunt gelden voor themastaven en/of interne leersessies. Ook kan het een bron van informatie zijn om de communicatiestrategie op te baseren. Communicatie De centrale doelstelling van het communicatiebeleid was en blijft dat communicatie primair bij moet dragen aan de ontwikkeling en vooral realisatie van concepten en doorbraken in de praktijk. Om dit doel te bereiken, is het van groot belang dat niet alleen op abstract niveau over ingewikkelde materie wordt gecommuniceerd, maar dat de activiteiten van InnovatieNetwerk toegankelijk worden gemaakt voor een breder publiek, en als motiverend en stimulerend worden ervaren. De communicatieaanpak heeft geleid tot aanzienlijke media-aandacht voor ons werk en tot positieve beelden in de uitgevoerde imago-onderzoeken. We zullen dan ook de basisfilosofie handhaven. Wel zal in de communicatie scherper aandacht worden besteed aan de koppeling tussen de concepten en de beoogde doorbraken. InnovatieNetwerk maakt zich niet verantwoordelijk voor het realiseren van door-braken, maar wil wel partijen mobiliseren hier verantwoordelijkheid voor te nemen. Dit zal ook zijn effect hebben op de communicatie. Pagina 41
Pagina 43Voor uitgaves, online weekbladen en gidsen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw flyers.
514 Lees publicatie 191Home