28 Streekstations Direct langs de snelweg je boodschappen doen, waarbij het versaanbod voor minimaal 50% uit de omliggende regio komt. Zo wordt de afstand tussen producent en consument minimaal en dragen snelweggebruikers bij aan het agrarisch landschap waar zij dagelijks doorheen rijden. In 2012 verwachten we het over te kunnen dragen aan de gemeenten Houten en Nieuwegein, overheden (Rijkswaterstaat & het Rijksvastgoed en Ontwikkelbedrijf, RVOB) en betrokken marktpartijen. De betrokkenheid van InnovatieNetwerk bestaat dan nog voornamelijk uit het bewaken en borgen van de uitgangspunten. Varkens in de stad Het varken is een stadsdier bij uitstek. En toch is het verdwenen uit de stad, met uitzondering van een enkel exemplaar op de kinder- of stadsboerderij. Het varken is nu een plattelandsdier geworden, al is het ook daar goeddeels tamelijk onzichtbaar. Het is daarom niet verwonderlijk dat de doorsnee consument het karbonaadje niet of nauwelijks associeert met het varken. Hoe dat te doorbreken? In samenwerking met o.a. De Levende Buitenplaats gaan we op zoek naar natuurlijke manieren om het houden en eten van varkens − leven en dood − met elkaar in verband te brengen. 2.3.2 Duurzame Voedselconsumptie Verduurzaming van ons voedselsysteem zal uiteindelijk tot uitdrukking moeten komen in onze voedselconsumptie, in wát consumenten eten en hoe zij met eten omgaan. Hoe snel en diepgaand dit proces zich zal voltrekken, hangt van veel factoren af, maar één ding is zeker: alleen als álle betrokken partijen zich er actief voor inzetten, mogen we verwachten dat de voedseltransitie kans van slagen heeft. Wat niet helpt, is als we ons laten vangen in vermeende tegenstellingen tussen aanbod en vraag, tussen markt en overheid, tussen rijk en arm, tussen groot en klein, etc. Dergelijke tegenstellingen leiden in de praktijk tot zwartepieten, tot afwachten, uitstel,en half werk. De vermeende tegenstelling tussen producenten en consumenten is er ook zo een. In dit thema zetten we in op ongebruikelijke manieren om die vermeende tegenstelling te overbruggen. We doen dit door te werken aan een zo krachtig mogelijke rol van consumenten in de verduurzaming van voedselsystemen, en bewandelen daartoe twee routes: Route 1: Omkering van de informatiehuishouding rond voedsel: de gebruiker centraal. Hoe kunnen we de kennis, opvattingen en ervaringen van consumentengroepen leidend laten zijn bij de inspanningen die bedrijven, overheden en experts plegen om duurzame voedselsystemen te bevorderen? Route 2: Doorbraak in de eetcultuur: hoe kunnen we de rol van voedsel in ons dagelijks leven, en de gewoontes die daarbij horen, zó veranderen dat duurzamer consumeren welhaast ongemerkt de normaalste zaak van de wereld wordt? We verwachten dat betekenisvolle eetpraktijken cruciaal zijn om dit te bereiken, eerder dan voorlichting en vermaning. Hoe kunnen we eetpraktijken ontwikkelen die mensen als vanzelf tot nieuwe gewoontes aanzetten? Pagina 35

Pagina 37

Scoor meer met een online winkel in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.

514 Lees publicatie 191Home


You need flash player to view this online publication