Langs deze twee routes ontwikkelen we concepten die ertoe moeten bijdragen dat de nieuwsgierige consument en de genietende eter een actieve bijdrage kunnen leveren aan de voedseltransitie. Concepten Eten en de jeugd (op scholen), het creëren van voldoende ruimte voor ambachtelijke producten (in het kader van betekenisvolle eetpraktijken) en de koppeling tussen persoonlijke waarden en koopgedrag staan op dit moment centraal. Samen Goed Eten – Schoollunchprogramma Op basisscholen in Nederland is het, anders dan in veel andere landen, niet gebruikelijk dat leerlingen er tussen de middag goed eten. Intussen zien we dat steeds meer kinderen gebruik maken van de overblijf, en we zien ook dat kinderen zich steeds slechter voeden. Investeren in een duurzame eetcultuur moet beginnen bij de jeugd, liefst dus al op de basisschool. Via een schoollunchprogramma wil InnovatieNetwerk dit realiseren. Het hiertoe opgerichte platform schoollunchprogramma’s is sturend voor de activiteiten. Een eerste speerpunt is de synergie vinden met het programma ‘Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)’. Samen Goed Eten – Voedingszorg chronisch zieke kinderen Op scholen voor langdurig zieke kinderen (LZK-scholen) is een zekere traditie met voedingszorg. Maar die zorg staat onder financiële druk en heeft ook geen doorwerking naar chronisch zieke kinderen in het reguliere onderwijs. Dat is lose-lose. Door aan de voedingszorg op LZK-scholen een onderzoeks- en voorlichtingsfunctie te koppelen, wil InnovatieNetwerk een nieuwe, ditmaal lang houdbare traditie realiseren. Met drie van die scholen richten we bij wijze van pilot een onderzoeks- en voorlichtingscentrum in dat geheel vanuit die scholen gaat werken. HACCP-light De indruk bestaat dat HACCP-voorschriften en (andere) hygiënecodes in de Warenwet belemmeringen met zich mee brengen voor kleinschalige/ambachtelijk werkende producenten. Dit zou het streven naar meer duurzame eetpraktijken flink op achterstand kunnen zetten, omdat het de toegang tot dergelijke producten verder kan bemoeilijken. Maar in hoeverre klopt het dat hygiënevoorschriften dergelijke effecten hebben en in hoeverre gaat het om belemmeringen die vermeden kunnen worden? Wanneer deze vraag (2x!) in positieve zin wordt beantwoord, zal met partijen een plan van aanpak worden geformuleerd voor een ‘HACCP-light’-formule. Waardenpas Het zou toch zo mooi zijn als mensen erin slagen hun koopgedrag overeen te laten stemmen met wat zij echt belangrijk vinden! Om dit te bevorderen, is het nodig om keuzefeedback te instrumenteren. Zodat consumenten kunnen zien óf hun koopgedrag ‘klopt’. In het ‘Waardenpas’-concept bestaat die feedback uit twee onderdelen: een keuzehulp voor in de winkel,en een keuzeplatform waar consumenten, producenten en (andere) deskundigen kennis en informatie uitwisselen 29 Pagina 36

Pagina 38

Scoor meer met een web winkel in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.

514 Lees publicatie 191Home


You need flash player to view this online publication