16 opgericht (door de betrokken ondernemers) en deelnemers elders in het land kunnen worden geworven. 2.1.11 Melkveemaatschappij – nieuwe particuliere cross-over ondernemingsvormen Nederland is een stadstaat. De melkveehouderij creëert nieuwe, zakelijke kansen als ze zich op nieuwe, open manieren gaat verhouden tot en verbinden met haar omgeving. Concepten Courage Carrousel In 2011 is een nieuwe methodiek getest om doelgericht en intensief melkveehouderij in verbinding te brengen met branchevreemde domeinen. Doel: Het wederzijds verkennen van kansen en nieuwe cross-overs. De oogst wordt middels social media breed gedeeld. De pareltjes vormen grondstof voor de ontwikkeling van nieuwe Courage-concepten. In 2012 wordt de Courage Carrousel verder ontwikkeld en kunnen hOpelijk enkele nieuwe ideeën worden doorontwikkeld tot een robuust concept. Bedrijfsontwikkeling door cocreatie Op het bedrijf waar de pilot voor de Koeientuin in ontwikkeling is, is in 2011 geëxperimenteerd met het intensief betrekken van de omgeving bij de ontwikkeling van het bedrijf. Zo is in een aantal workshops een ontwerp gemaakt voor een landschapsplan. Ook de Koeientuin zelf, de uitvoering daarvan en de verbinding met nieuwe activiteiten (educatie, recreatie, energieproductie) worden in een omgevingsdialoog ontwikkeld. In 2012 zal dit proces worden afgerond en zal een publicatie verschijnen met het geboekte resultaat, de opgedane leerervaringen en een procesontwerp voor bedrijfsontwikkeling door cocreatie. Alliantie met Kiemkracht (akkerbouw) Kiemkracht is een alliantie van het Productschap Akkerbouw en InnovatieNetwerk. In 2011 is de tweede driejaarsperiode van Kiemkracht gestart. Centraal in de agenda voor periode 2011-2013 staan drie thema’s: ‘Duurzame eerlijke (lupine)keten’, ‘M€€rwaarde uit het eigen bedrijf’ en ‘Water: te nat, te droog, te zout’. 2.1.12 Duurzame eerlijke (lupine)keten Lupine is een kansrijk nieuw gewas voor de akkerbouw. Voor de omslag naar een meer op plantaardige eiwitten gebaseerde humane consumptie, maar ook als eiwitbron voor veevoer ter vervanging van soja. Binnen dit concept worden de kansen van lupine verder ontwikkeld, inclusief het ontwikkelen van een fair share businessmodel voor de nieuw op te zetten lupineproductieketen. Pagina 23
Pagina 25Voor catalogussen, online magazines en sportbladen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw tijdschriften.
514 Lees publicatie 191Home