Daarnaast geeft deze verdieping vooral ook aan wat de echte intenties zijn van mensen. We kennen het fenomeen allemaal wel. Je zit met een groep mensen bij elkaar die bijvoorbeeld samen de veiligheid in de buurt willen aanpakken, of het groen willen verbeteren in de wijk, of gezamenlijk iets doen aan de knotwilgen. Iedereen vindt dat er iets moet gebeuren. Met andere woorden: er is overeenstemming over wat waardevol wordt geacht. Ook kan men het erover eens zijn dat men er samen de schouders onder moet zetten. Maar dat is nog geen garantie voor een succesvolle aanpak. Als vervolgens de vraag op tafel komt hoe dat concreet gaat worden georganiseerd, wordt het vaak anders. Een deel zal nog wel aangeven mee te doen, maar een ander deel valt af. Ieder blijkt bijvoorbeeld zo zijn eigen opvattingen te hebben over hoe dat het beste kan worden Gaston Remmers: “Het theoretisch concept voor de Buurderij werd aangedragen door InnovatieNetwerk. Het idee sloot naadloos aan bij de ambities van de drie. Bovendien sprak de wederkerigheid in het concept ze heel erg aan. Kenmerk van de Buurderij is dat je probeert waarden met elkaar te verbinden. Dat is dus wat anders dan drie bedrijfsplannen proberen in elkaar te schuiven. We zijn in het begin vooral aan de slag gegaan met vragen als ‘Wat drijft je nu?’, ‘Wat vind je echt belangrijk?’. Hoe spannend mocht het worden? Wat beschouwden deelnemers als kritische grenzen die moesten worden gerespecteerd? Anders gezegd: hoe groot was de ontwerpruimte? De gemeenschappelijke waarden zijn vervolgens de uitgangspunten geworden voor de Buurderij. Dat hebben we vertaald in de kreet ‘Onthaasting en bezinning in een multifunctioneel landschap van hoogwaardige kwaliteit’. Dat was wat deze mensen bindt. Dat is het uitgangspunt gebleven gedurende de afgelopen jaren.” 75 Uitzicht op vernieuwing Pagina 76

Pagina 78

Interactieve web relatiemagazine, deze vaktijdschrift of catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van digi onderwijscatalogussen.

507 Lees publicatie 186Home


You need flash player to view this online publication