en die vaak wezenlijke innerlijke ervaringen hebben gehad. De grote uitdaging ligt erin om deze koplopersgroep sterk te vergroten en naar een point of no return te brengen, zodat de rest van de samenleving, de politiek en het aanbod vanuit het bedrijfsleven vanzelf volgen. Er ligt een enorme kans om juist in een land als Nederland, dat nauwelijks een betekenisvolle eetcultuur heeft, een nieuwe duurzame eetcultuur vanaf de grond af op te bouwen. Het start met het werkelijk (willen) aanpakken van de wortel, namelijk de relatie met onze voeding en natuur, het openstaan voor de dialoog en de ervaring, en een werkelijk bewuste keuze voor dit alles. De overheid is onmisbaar als aanjager en stimuleerder van dit pad. En dus zal haar beleid hierop moeten worden ingezet. Denk aan het serieus integreren van voedingsvaardigheden en natuurprojecten in het onderwijs en een totaal nieuwe manier van bewustwordingscampagnes door de overheid in plaats van de gedateerde Postbus 51-spotjes. Van mensen bereiken met nog meer informatie, naar mensen in hun hart en maag ‘beraken’. Het gaat, zoals gezegd, om keuzes maken en om de moed om, net als veelal in het bedrijfsleven, vanuit een concreet langetermijndoel van een duurzame eetcultuur terug te rekenen naar wat er allemaal nodig is om dit te realiseren en daarover het debat te laten gaan. Dan kunnen we werkelijk die beoogde koploper als land ook zijn. Dit essay biedt hiertoe handvatten voor nieuw type onderzoek, innovatie en overheidsbeleid. Samenvatting 6 Pagina 5

Pagina 7

Interactieve online krant, deze pdf of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van digi-magazines.

497 Lees publicatie 179Home


You need flash player to view this online publication