5 Hoe verder met onderzoek, innovatie en overheidsbeleid? 26 Hoe verder met onderzoek, innovatie en overheidsbeleid? “ We can’t solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.” Albert Einstein (1879–1955) Zo lang we het proces van eten en boodschappen doen blijven zien zoals we het altijd zagen − namelijk louter in relatie tot waarden als smaak, prijs en gemak − is het niet mogelijk om tot een duurzame eetcultuur te komen. Zo simpel is het. De waarden en betekenis van onze voeding zullen vergroot en verdiept moeten worden. Dat doe je vooral door directe positieve ervaringen – liefst met grote impact – te creren en te faciliteren, opdat mensen het proces van bewustwording kunnen starten. Duurzamer eten begint bij een directe ervaring, bijvoorbeeld door om te beginnen beter voor jezelf te zorgen. Dat zal als het ware vanzelf overgaan in betere zorg voor je omgeving en toekomstige generaties. Immers, je gaat pas zorg krijgen voor een ander als het met jezelf beter gaat, doordat je relatie met voeding en de natuur in zekere mate is hersteld. Dat is het pleidooi hier. Wat betreft wetenschappelijk onderzoek is het op dit moment steeds meer een eis van de overheid dat als je toegepast onderzoek wil doen, er altijd een productinnovatie uit dat onderzoek moet voortkomen. Tot twintig jaar geleden kon toegepast onderzoek nog gedaan worden op basis van een relevante maatschappelijke probleemstelling. Zo leidt het huidige systeem van wetenschappelijk voedingsonderzoek in Nederland er nu toe dat er vooral nog meer nieuw − en veelal bewerkt − aanbod wordt gecreëerd in de toch al overvolle supermarkt. Hier valt de doorbraak in een duurzamer voedingspatroon niet te verwachten. Het kort beschreven reductionistische wetenschapsparadigma biedt onvoldoende mogelijkheden voor een integrale voedingsvisie waarin juist ook de sociaal-culturele aspecten voldoende aan bod komen. Laten we vooral alle verschillende wetenschappelijke disciplines bij elkaar brengen en met een open vizier in dialoog gaan om tot nieuwe relevante vormen van onderzoek te komen. Dit betekent naast de voedingswetenschap onder Pagina 25
Pagina 27Interactieve online relatiemagazine, deze magazine of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digi lesmateriaal.
497 Lees publicatie 179Home