Een goed voorbeeld van een groep koplopers is de Youth Food Movement, de jongerentak van de Slow Food Beweging. Deze sterk groeiende jongerenbeweging zet zich in voor good, clean en fair food. Een ‘geitenwollensok’ vind je er niet tussen. Het zijn moderne jongeren vanuit zeer verschillende achtergronden − studenten, boeren, kunstenaars, koks. Zo’n groep uitpluizen op directe ervaringen zou al een schat aan inzichten kunnen opleveren om tot veel effectievere campagnes c.q. interventies te kunnen komen. Bewustwording creëren heeft ten slotte betrekking op meer dan alleen consumenten; het betreft juist ook de producenten. Boeren en medewerkers van de voedingsindustrie komen zelf ook potentieel in die koplopersgroep voor. Er zijn veel professionals die echt wel anders willen, maar die nu nog vastzitten in het ‘aandeelhouderssysteem’ waarin alleen winst telt en nog onvoldoende consumentenvraag bestaat om werkelijk op de markt te kunnen acteren. En er zijn professionals die bewust uit de voedingsindustrie zijn gestapt om op een duurzame manier aan een nieuwe eetcultuur te bouwen, zoals de mannen achter het lokale groente- en fruitmerk Willem&Drees. Denk verder ook aan alle boeren die openlijk in documentaires vertellen dat ze vastzitten aan veelal hoge schulden bij de zaadleveranciers of vleesverwerkers en die soms zelfs hun eigen producten niet eens meer eten vanwege de extreem lage kwaliteit die ze gedwongen worden te produceren. Gedragsverandering door directe ervaring 21 Pagina 20

Pagina 22

Interactieve digi nieuwsbrief, deze editie of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van e-drukwerk.

497 Lees publicatie 179Home


You need flash player to view this online publication