Ook Rousseau hechtte groot belang aan de innerlijke ervaring en stelde specifiek het hart centraal. En weer later volgden de Romantici, die het gevoel centraal stelden. Ten slotte kwam de Fenomenologie in de 20e eeuw op, waar het eveneens draait om de directe, zuivere ervaring zonder enige interpretatie of oordeel. Peter Senge is een beroemde Amerikaanse ‘systeemwetenschapper’ aan het MIT in Boston en heeft baanbrekend werk verricht op het gebied van ‘de lerende organisatie’. In zijn boek Presence laat hij zeer inzichtelijk en inspirerend zien dat bewustwording cruciaal is bij het denken in doorbraken, zowel bij mensen als organisaties. Bewustwording is daarbij veel meer dan alleen het vergaren van kennis. Het betreft een innerlijk proces van drie stappen. De eerste is gewaarworden (zijn advies: observeer en word één met de wereld). De tweede is presencing (laat het innerlijke weten naar boven komen) en de derde: waarmaken (handel vlug, met een natuurlijk ritme). Dit betreft de zogeheten Theorie U, die inmiddels vrij breed bekend en toegepast is op regeringsniveau en bij diverse multinationals. Ook Herman Wijffels, oud-CEO van de Rabobank en onder meer informateur van het kabinet-Balkenende III, benadrukt exact deze herbezinning als voorwaarde om tot doorbraken en zelfs een nieuw paradigma te komen. In zijn geval pleit Wijffels voor een meer circulaire duurzame economie. Zoals bij frituurvet, waarbij producenten het product niet langer verkopen maar in bruikleen geven. Zo weet de klant zeker wat er na afloopt met het product gebeurt, en kunnen producenten na gebruik het vet weer hergebruiken om nieuw vet en andere producten te maken. Een gesloten systeem dus. En zo zijn we terug bij de moderne marketing, waar de trend van het ‘bereiken’ van de doelgroep naar het ‘beraken’ al jarenlang speelt. Het doel: een echte verbinding creëren tussen de consument en het merk. Hoe leg je verbinding met iets emotioneels als een merk of mens − met je hoofd of met je hart? Bewustwording via alleen rationele kennisoverdracht is het dus in ieder geval niet. Het is een veel breder begrip. Ook Desire (de D uit het AIDA-model) sluit niet erg aan bij de karakteristieken van een ‘maatschappelijk product’ als duurzame voeding. Wie verlangt er nu naar duurzamere voeding zoals een slaafvrije chocoladereep? Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om de A van Action. Dit moet dan wel met meer structuur worden aangepakt, als een traject van echte gedragsverandering op de lange termijn. Anders blijft het al snel bij mooie intenties, bij marktonderzoeken of bij een eenmalig biologisch appelsapje op een terras. Het AIDA-model is voor duurzame voeding al met al dus niet erg geschikt. Een alternatief hiervoor zou het door de auteur van dit essay ontwikkelde EBG-model kunnen zijn. Hierin leidt een directe Ervaring tot innerlijke Bewustwording, welke tot structurele Gedragsverandering kan leiden. Een Gedragsverandering door directe ervaring 19 Pagina 18
Pagina 20Voor presentaties, online onderwijs catalogi en whitepapers zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw mailings.
497 Lees publicatie 179Home